Home » Cultură » De la elice la roata

De la elice la roata

Publicat: 14.08.2007
Cu baza la München, in Germania, BMW este fara indoiala unul dintre jucatorii majori de pe piata mondiala de masini si motociclete. Traditia BMV isi are sursa in motoarele de avion si in recordurile de inaltime de dinainte de primul Razboi Mondial, in celebrul motor boxer de motocicleta si in recordurile de viteza din anii 20 ai secolului XX, ca si in pedigree-ul sportiv cladit in zeci de ani de competitie.

Incet-incet, BMW si-a sedimentat clasele de masini si a lansat seria 5 in 1972, seria 3 in 1975 si seria 7 in 1977. Prima era o limuzina de clasa medie, care largea portofoliul de clienti, incluzandu-i pe oamenii cu familie ce nu doreau sa renunte la filozofia sportiva a constructorului bavarez, astfel ca, peste ani, s-a ajuns la bestialele M5, devoratoa­rele de sosele. Seria 3, din care s-au vandut peste 7 milioane de bucati in peste 25 de ani de cariera a modelelor succesive, era o masina compacta si manevrabila, care, la o adica, putea deveni foarte performanta, mai ales in versiunea de top: M3. Seria 7, lansata in 1977, a adus BMW-ul in lumea buna a limuzinelor de lux, iar apoi, prin deriva­rea in seria 6, a coupé-urilor de lux.

In mileniul trei, BMW a intrat si pe piata de SUV-uri, cu X5 si mai recent cu X3, aratand o paleta de modele completa. Sportul aduce progresul Inca din anii ‘30, BMW a mizat mult pe sporturile cu motor, modelul 328 fiind deosebit de performant. Intre 1966 si 1983, au fost cucerite de catre bavarezi – cu modelele 2000 Ti, 2002 Ti, 3,0 CSL, 635 CSI si 528i – nu mai putin de 13 titluri europene. Stafeta a fost preluata de M3, care din 1986 pana in 1991 a castigat majoritatea titlurilor puse in joc, inclusiv pe cel mondial din 1987. Momentul de varf, insa, a fost titlul mondial la Formula 1, cucerit impreuna cu echipa Brabham si cu pilotul Nelson Piquet, in 1983. Acum, la peste 20 de ani de atunci, echipa Williams BMW doreste sa reediteze acel succes prin Montoya si Ralf Schumacher.

Foto: Guliver

FACTS


Art Cars
In anii ‘70, ‘80 si ‘90, a existat o moda aparte in cazul masinilor de curse BMW: sa fie decorate de artisti celebri. Colectia a pornit la drum cu modelul 3,0 CSL, decorat de Alexander Calder, cu putin inainte de moartea acestuia. Design-ul se delimita de geometria regulata, rupand-o astfel cu traditia de pana atunci.

Printre cei mai faimosi designeri s-a numarat si Andy Warhol, care a dus singur la bun sfarsit decorarea miticului M1 de 470 CP, artistul nelasand in seama asistentilor nici un petec de caroserie. Atat de mare a fost interesul artistilor pentru aceasta operatiu­ne, incat australianul Michael Nelson sustinea ca M3-ul negru pe care il decorase nu contenea sa strige: „Picteaza-ma, picteaza-ma!“

 

Aceasta combinatie de sport, eleganta si performanta a dat intotdeauna sarea si piperul modelelor BMW.

Din aer, la doua roti si un motor boxer

In 1913, Karl Rapp a infiintat un atelier pentru constructia motoarelor de avion. In 1917, dupa demisia lui Rapp, inginerul Franz-Josef Popp a schimbat numele intreprinderii din Rapp Motoren Werke, in Bayerische Motoren Werke, adica BMW, adica fabrica de motoare din Bayern. In acelasi an, inginerul-sef Max Fritz a proiectat primul motor BMW de avion, de tip IIIa, care a fost foarte solicitat de industria germana de razboi, astfel incat compania s-a dezvoltat rapid, iar la 13 august 1918 a emis pe piata primele sale actiuni.

In acelasi an, BMW a produs primul motor boxer, cu care a echipat motocicle­ta Flink. Urmare a Tratatului de la Versailles, companiilor germane li s-a interzis sa produca motoare de avion, asa incat, in 1923, Fritz a proiectat prima moto­cicleta a firmei, R32, cu care BMW a cucerit in anii ‘30 nenumarate trofee.

In fine, masinile

Dupa o scurta perioada in care a produs frane de tren, BMW a intrat pe piata auto, cumparand uzina din Eisenach, unde se producea modelul Austin Seven, sub numele Dixi 3/15PS. Lucrurile serioase au inceput in anii ‘30, cand s-a lansat modelul 328. Masina sport pur-sange, 328 a obtinut peste 120 de victorii intre 1936-1940, desi au fost produse doar 464 de exemplare. Al doilea Razboi Mondial a intrerupt din nou activitatea promitatoare a uzinelor germane, astfel incat BMW a inceput sa produca echipamente de bucatarie si gradina, revenind apoi cu o motocicleta ieftina, in 1948.

La capitolul masini, in ciuda lansarii modelului 501 (primul construit integral la München), supra­nu­mit Ingerul Baroc, si a modelului 502 (primul motor V8 din aliaj lejer), vanzarile au mers prost. Atunci, BMW a avut geniala idee de a construi curiozitatea numita Isetta, care a cucerit imediat inima publicului.

O era noua
O data cu lansarea exclusivului coupé 507, din care s-au realizat doar 252 de exemplare, BMW s-a axat pe masini cu tenta sportiva. Cea mai mare parte a caroseriei era realizata manual, linia acesteia seducand si astazi. Cum masinile exclusive sunt frumoase si creeaza imagine, dar nu prea aduc bani, BMW a lansat clasa 1500, o masina compacta, dinamica si accesibila, care a adus firmei un volum de vanzari consistent: 145.000 de exemplare.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Programul spațial civil al Chinei este de fapt militar, avertizează NASA
Programul spațial civil al Chinei este de fapt militar, avertizează NASA
Ce înseamnă boală transmisă prin aer? OMS și 500 de experți au căzut în sfârșit de acord
Ce înseamnă boală transmisă prin aer? OMS și 500 de experți au căzut în sfârșit de acord
28 de angajați Google, concediați după ce au protestat față de un acord încheiat cu Guvernul Israelului
28 de angajați Google, concediați după ce au protestat față de un acord încheiat cu Guvernul Israelului
Gazul înghețat de pe Uranus și Neptun ne-ar putea spune cum s-au format aceste planete
Gazul înghețat de pe Uranus și Neptun ne-ar putea spune cum s-au format aceste planete
Cel mai bizar vulcan de pe Pământ, poate chiar din Sistemul Solar, este o anomalie
Cel mai bizar vulcan de pe Pământ, poate chiar din Sistemul Solar, este o anomalie
Un râs îngropat alături de patru câini, datând din Epoca Romană, îi nedumerește pe arheologi
Un râs îngropat alături de patru câini, datând din Epoca Romană, îi nedumerește pe arheologi
Corpul nu vrea de fapt să îmbătrânească, arată prima hartă a mușchilor umani
Corpul nu vrea de fapt să îmbătrânească, arată prima hartă a mușchilor umani
Știința confirmă: îmbrățișările pot alina durerea, anxietatea și depresia!
Știința confirmă: îmbrățișările pot alina durerea, anxietatea și depresia!
Test de cultură generală. Roșiile sunt fructe sau legume?
Test de cultură generală. Roșiile sunt fructe sau legume?
Companiile de Inteligență Artificială încearcă să-l construiască pe Dumnezeu, spune un director european
Companiile de Inteligență Artificială încearcă să-l construiască pe Dumnezeu, spune un director european
Un studiu ar fi aflat de ce femeile dorm mai puțin și mai prost decât bărbații
Un studiu ar fi aflat de ce femeile dorm mai puțin și mai prost decât bărbații
O femeie a murit otrăvită cu plumb după ce a folosit un unguent pentru hemoroizi
O femeie a murit otrăvită cu plumb după ce a folosit un unguent pentru hemoroizi
Un avocat de 36 de ani este Superman de Brazilia
Un avocat de 36 de ani este Superman de Brazilia
Nicolae Iorga, istoricul savant care s-a lăsat angrenat în manevrele lui Carol al II-lea
Nicolae Iorga, istoricul savant care s-a lăsat angrenat în manevrele lui Carol al II-lea
Corpurile femeilor au devenit „câmpuri de luptă”, avertizează ONU
Corpurile femeilor au devenit „câmpuri de luptă”, avertizează ONU
Escrocherie de peste 1 milion de lire sterline cu bilete la concertele lui Taylor Swift
Escrocherie de peste 1 milion de lire sterline cu bilete la concertele lui Taylor Swift
Studiile arată ce cred femeile despre bărbații chei
Studiile arată ce cred femeile despre bărbații chei
Alergătorul român Alexandru Corneschi a terminat pe locul 20 Maratonul de la Boston
Alergătorul român Alexandru Corneschi a terminat pe locul 20 Maratonul de la Boston