Home » Cultură » Bubble, Butter & Wasabi

Bubble, Butter & Wasabi

Bubble, Butter  & Wasabi
Publicat: 22.08.2007
Claudia Golea a absolvit Facultatea de Filologie a Universitatii Bucuresti (sectia japoneza), a lucrat in Japonia intre 1992-1998 in cadrul filialei unei companii multinationale si a publicat, la Editura Nemira, doua romane a caror actiune se desfasoara in Tara Soarelui Rasare: Planeta Tokyo (1999) si Tokyo by Night (2001)

Peisajul Japoniei de inceput de secol XX era extrem oriental. O adevarata Nippon – Tara Soarelui Rasare. Majoritatea oamenilor purtau kimonouri, iar traditiile societatii japoneze erau respectate mot à mot. La sfarsitul secolului al XIX-lea, se produsese, ce-i drept, o deschidere a Japoniei catre Occident, dar Vestul era rezervat doar snobilor intelectuali. In perioada militarismului nipon, acestia erau porecliti bataa kusai (pute a unt), deliciosul aliment nefiind nicidecum un produs specific japonez.

Au aparut apoi filmele americane. Cenzura era insa severa. Scenele cu saruturi erau taiate, desi tot mai multi japonezi voiau sa imite America si sa se sarute (sarutul nu are nimic in comun cu cultura japoneza. Indragostitii isi apropiau capetele si suflau unul spre celalalt). Nu atat bombardamentele de la Hiroshima si Nagasaki, cat discursul Imparatului Hirohito, care a cerut armatei sa capituleze, a demoralizat Japonia. Niponii se crezusera dintotdeauna superiori cultural, dar America ii infransese. Ce aveau invingatorii mai bun trebuia imitat cu orice pret, iar americanii trebuiau batuti la propriul lor joc. Cel care a infiintat firma Sony a inceput prin a demonta tranzistoare americane, pentru a vedea cum sunt construite.

Cateva decenii mai tarziu, Sony cumpara compania Columbia Pictures. Cuvantul walkman este inventat de catre cei de la Sony. Sfarsitul anilor ’60 a marcat asa-numitul Bubble – miracolul economic japonez. Niponii au inceput sa consume lapte. Hamburger. Steak. Cei din generatiile mai noi sunt mai bine dezvoltati. Cand vine vorba de tineri, adio mitului japonezilor scunzi. Ce este acum Japonia? O civilizatie hi-tech. O civilizatie aproape la fel de occidentala ca si America. Civilizatie manga, a benzilor desenate, a ideilor primite de-a gata.

Ce s-a ales de casatoriile aranjate? Elevii de liceu au acum la dispozitie o sumedenie de love-hoteluri cu camere concepute anume. E un Disneyland la Tokyo, un lant Hard Rock Café, unele dintre cele mai bune discoteci din lume… Toti cantaretii in voga merg sa concerteze in Japonia. Se mananca de toate – sushi si sashimi, cu renumitul condiment wasabi, hamburger; favoritul este wa-fu hambagaa (in stil japonez), steak de cea mai buna calitate, pizza, spaghetti, specialitati mediteraneene, McDonald’s, Kentucky Fried Chicken. Tokyo este un oras care nu doarme noaptea. Batranii spun despre noua generatie ca este dilie. Japonia este atat de occidentala! Si totusi… Tinerii poarta si acum kimonouri la serbarile de vara si de iarna. Daca ideea de paradox se potriveste cu adevarat unei tari, aceasta este fara indoiala Japonia.

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase