Home » D:News » Spre centrul Pământului: forajele sub ocean au atins o adâncime record

Spre centrul Pământului: forajele sub ocean au atins o adâncime record

Publicat: 09.09.2012
Nava ştiinţifică de foraj Chikyu, aparţinând Japoniei, a stabilit un nou record mondial, reuşind să sape şi să extragă mostre de roci de la o adâncime de 2.200 metri sub planşeul oceanic.

Evenimentul s-a petrecut în Peninsula Shimokita, din nord-vestul Oceanului Pacific. Organizatorul expediţiei ştiinţifice a navei Chikyu este JAMSTEC (Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology).

Recordul a fost atins în cursul unui program internaţional de cercetări marine, Integrated Ocean Drilling Program (IODP), care are ca scop studiul zonelor aflate la mari adâncimi sub fundul mării.
Recordul precedent (2.111 m) fusese atins în zona riftului Costa Rica.

Chikyu (foto) este o navă extrem de performantă, echipată pentru a fora la adâncimi de 10.000 de metri sub ocean. A fost proiectată pentru a ajunge în zone aflate la mari adâncimi sub scoarţa planetei, precum mantaua terestră şi zonele seismogene ale plăcilor tectonice (unde iau naştere mişcările care se resimt la suprafaţă sub forma cutremurelor).

Studiul acestor regiuni va oferi informaţii noi şi extrem de importante despre formarea Pământului, despre resurse le existente acolo (utilajele de forare de pe Chikyu au prelevat probe din zăcăminte de cărbuni de mare adâncime, care urmează să fie analizate în laborator), despre diferite fenomen geodinamice precum vulcanismul şi seismele, ca şi despre ecosistemele microbiene care există sub planşeul marin.

Credit foto: JAMSTEC