Home » D:News » Ce avantaje va aduce proiectul ELI pentru România?

Ce avantaje va aduce proiectul ELI pentru România?

Autor: Maria Olaru 09.20.2012
Ce avantaje va aduce proiectul ELI pentru România?
Luna aceasta, Comisia Europeană a fost de acord să finanţeze proiectul ELI, din România, cu 180 de milioane de euro pentru construirea celui mai puternic laser din lime.

Extreme Light Infrastructure Nuclear Physics Facility (ELI-NP) va genera impulsuri de laser cu o putere de 1016 waţi, de zece ori mai mult decât cele mai bune lasere existente în momentul actual, fiind destul de intens pentru a descoperi structurile interne ale nucleelor atomice.  „Ne va permite să realizăm un tip de fizică nucleară care nu a fost posibil de experimentat până acum”, a declarat Nicolae Victor Zamfir, director general al Institutului Naţional de Fizică şi Inginerie Nucleară Horia Hulubei.

Patruzeci de instituţii de cercetare din 13 state ale Uniunii Europene au fost implicate în acest proiect care va fi programat să înceapă în 2017. Comunitatea academică internaţională va fi capabilă să utilizeze ELI-PN gratuit, însă companiile private vor fi nevoite să plătească pentru acces.

Costul total al proiectului se ridică la 356,2 de milioane euro, bani proveniţi din fonduri structurale, subvenţii europene destinate pentru întrajutorarea regiunilor sărace. Iniţial, astfel de fonduri au fost utilizate pentru proiecte civice precum construcţia de drumuri, dar acum Comisia încurajează folosirea lor în proiecte ştiinţifice.

ELI-NP este unul din cele 3 centre din proiectul Extreme Light Infrastructure ce urmează să fie construite în estul Europei respectiv în Măgurele, Praga şi Szeged, Ungaria.

Aprobarea proiectului ELI-NP este mai mult decât binevenită în România, ţara care are cele mai mici investiţii în domeniul cercetării, cu numai 0,5% din produsul intern brut, comparativ cu media de 2% din Uniunea Europeană.  Aprobarea acestui proiect este un aspect pozitiv pentru oamenii de ştiinţă din România, subliniază Nature, după ce în decursul acestui an cercetătorii români au fost ruşinaţi de o serie de scandaluri la nivel înalt pe tema plagiatului.

„ELI-NP va fi izolat de politică astfel încât nimic să nu mai poată împiedica procesul de realizare a proiectului. Următoarele guverne vor trebui să investească serios în comunitatea naţională de fizică”, a declarat Dragoş Ciuparu, de la Universitatea Petrol-Gaze, Ploieşti.

De asemenea, într-un interviu acordat de Nicolae Victor Zamfir celor de la DCNews, directorul a declarat că proiectul nu numai că va crea locuri de muncă, dar va ajuta şi la dezvoltarea ştiinţifică a ţării, la înfiinţarea unor programe de masterat speciale şi va atrage totodată cercetători din afară. „În 2016, vor fi peste 200 de cercetători angajaţi permanent. Sigur, locurile se vor ocupa gradual până atunci”, a spus acesta.

Sursa: Nature