Home » D:News » Calea Lactee aşa cum n-ai mai văzut-o niciodată: galaxia într-o imagine de 9 gigapixeli (VIDEO)

Autor: Mihaela Stanescu 10.25.2012
O imagine extrem de detaliată surprinde peste 84 de miilioane de stele în partea centrală a Căii Lactee - de 10 ori mai multe decât fuseseră observate anterior.

Noua imagine surprinde, de asemenea, un număr mare de stele pitice roşii cu luminozitate slabă, în jurul cărora este cel mai probabil să existe exoplanete cu caracteristici asemănătoare cu ale Terrei.

Imaginea, care oferă o vedere excepţional de detaliată a părţii centrale a galaxiei, este una dintre cele mai mari imagini astronomice realizate vreodată: dacă ar fi printată la o rezoluţie similară cu cea a a cărţilor tipărite obişnuite, ar avea dimensiunea de 9×7 metri. Şi totuşi, în ciuda dimensiunilor sale, imaginea abia acoperă 1% din întregul cer – aproximativ  315 grade pătrate (gradul pătrat este o unitate de măsură utilizată pentru a măsura porţiuni dintr-o sferă, aşa cum gradele sunt folosite pentru a măsura porţiuni dintr-un cerc.)

Imaginea a fost realizată în cadrul unui studiu care a început în 2010 şi va continua timp de încă trei ani.

Studiul este organizat de ESO (European Southern Observatory), o organizaţie interguvernamentală de cercetări astronomice, susţinută de 15 ţări.

Imaginile au fost captate cu ajutorul telescopului VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy), localizat la Observatorul Paranal din Chile. VISTA este un telescop cu diametrul de 4,1 metri, care realizează scanări ale cerului din emisfera sudică într-un spectru de radiaţii apropiat de infraroşu. Studiul VVV, în cadrul căruia a fost realizată imaginea de 9 gigapixeli, este în plină desfăşurare; el constă în scanarea planului sudic şi al „bulbului” din centrul galaxiei Calea Lactee (care forma unei lentile) în cinci „culori” (lungimi de undă ale radiaţiei) apropiate de infraroşu.

Până acum, astronomii au observat aproximativ 173 de milioane de obiecte cosmice, dintre care 84 de milioane au fost confirmate ca fiind stele. Rezultatele au fost publicate în jurnalul  Astronomy & Astrophysics.

Oamenii de ştiinţă speră ca aceste imagini extrem de detaliate să reprezinte un mare pas înainte în înţelegerea Universului, sporind cunoştinţele despre formarea şi evoluţia Căii Lactee şi a  galaxiilor spirale, în general.

Cele mai multe dintre galaxiile spirale, inclusiv a noastră, Calea Lactee, au o mare concentrare de stele vechi în jurul părţii centrale – bulbul galactic –  iar înţelegerea formării şi evoluţiei bulbului este vitală pentru înţelegerea caracteristicilor întregii galaxii.

Însă, deoarece bulbul Căii Lactee este greu vizibil din cauza prafului cosmic, astronomii trebuie să-l observe în lumină infraroşie, care este mai puţin afectată de prezenţa prafului.

Imaginea de 9 gigapixeli – cu cele 84 de milioane de stele aşezate într-o diagramă color bazată pe luminozitatea şi temperatura fiecăreia – va permite astronomilor să studieze diferitele proprietăţi fizice  ale stelelor, precum temperatura şi masa, precum şi vârsta. Este pentru prima dată când se realizează o astfel de scanare detaliată pentru întreg bulbul galactic.

Imaginea poate fi vizualizată aici.