Home » D:News » De ce unii oameni au părul creţ?

De ce unii oameni au părul creţ?

Publicat: 06.12.2012
Ce anume ne face să avem păr drept sau cârlionţat? Întrebarea pare banală dar răspunsul este destul de complicat.

În oarecare măsură, textura părului diferă de la persoană la persoană în funcţie de gene. Un studiu din 2009 a analizat genetica firelor de păr şi a concluzionat că în proporţie de 85-95 de procente structura părului este codificată de ADN. Dar cum se manifestă acest lucru la nivelul fiecărui fir de păr?

Cercetările au arătat că modul în care se curbează un fir de păr depinde de natura foliculului său. Atunci când un folicul este asimetric, firul de păr este oval şi tinde să se curbeze. Câne foliculul este simetric, firul de păr va creşte cilindric rotund şi drept.

Părul creţ poate fi descris şi în funcţie de compoziţie şi structură. O echipă de cercetători francezi au demonstrat acest lucru când au utilizat un microscop electronic pentru a compara firele de păr drept cu cele de păr creţ. Primul tip de fir de păr, cel drept avea o structură simetrică şi o secţiune transversală circulară. Cel de-al doilea, în schimb, s-a dovedit a fi caracterizat de o distribuţie inegală a unui anumit tip de cheratină. Proteina, care împreună cu alte tipuri de cheratină serveşte ca principală componentă a părului, se acumulează aproape de marginea din interiorul unui fir de păr creţ, sub curbă.

Chiar dacă te naşti cu foliculi simetrici, există câteva posibilităţi în care părul drept poate deveni ondulat. Oamenii de ştiinţă au descoperit că receptorul celular numit EGFR se aglomerează pe partea exterioară a rădăcinii foliculilor şi reglează creşterea părului. Aşa se explică de ce în cazul unor pacienţi bolnavi de cancer, care sunt trataţi cu medicamente ce inhibă aceşti receptori, poate apărea părul ondulat, în locul celui drept.

Sursa: Popsci