Home » D:News » Peştele cu picioare, cheia teoriei evoluţioniste, a fost reprodus de cercetători

Publicat: 13.12.2012
De ceva timp, oamenii de ştiinţă au încercat să reproducă pasul misterios ce a dus la dezvoltarea peştilor cu „picioare” care au cucerit Pământul. Acum, se pare că cercetătorii spanioli au reuşit să facă acest pas, prin crearea unui peşte cu „picioare”.

Responsabilă pentru această schimbare este HOXD13, o parte dintr-un cluster de gene care codifică instrucţiunile ce sunt răspunzătoare pentru desfăşurarea morfogenezei la organismele multicelulare. Cu alte cuvinte, aceste gene ne controlează structura corporală, de la numărul şi forma degetelor de la mâini, până la cele de la picioare. Atunci când aceste gene sunt afectate, ele duc la apariţia unor probleme serioase la nivelul membrelor.

Pe de altă parte, se pare că supraexprimarea acestor gene ar putea rezulta în creşterea membrelor. Aceasta a fost concluzia specialiştilor de la Universitatea Pablo de Olavide, din Spania, care au descoperit că HOXD13 poate fi utilizată pentru a transforma înotătoarele peştilor zebră în membre.

Prin manipularea genelor, experţii au reuşit să dezvolte peşti care au membre asemănătoare cu cele ale tetrapodelor, subclasa de animale care include amfibienii, reptilele, păsările şi mamiferele. De fapt, forma rotundă le face pe aceste membre să semene cu cele ale sarcopterigienilor, precursorii amfibienilor.

Teoria celor de la Universitatea Pablo de Olavide susţine că mutaţia care s-a produs la peşti a activat anumite gene care au determinat dezvoltarea picioarelor. În acest fel, animalele au evoluat şi au început să cucerească uscatul.

Sursa: Gizmodo