Home » D:News » „Bisturiul invizibil”, o nouă tehnologie ingenioasă face posibile operaţiile noninvazive

Publicat: 21.12.2012
O lentilă acoperită cu un strat de nanotuburi de carbon, ce transformă lumina în sunet, poate concentra undele de sunet de înaltă presiune cu o mai mare precizie ca niciodată. Cercetătorii de la Universitatea Michigan care au conceput această tehnologie afirmă că ar putea duce la conceperea unui „bisturiu invizibil” cu care ar putea fi efectuate operaţii chirurgicale noninvazive.

Astăzi, tehnologia ultrasunetelor este folosită în numeroase ramuri ale medicinei, şi nu doar pentru a studia fătul atunci când se află în pântec. Doctorii folosesc ultrasunetele concentrate pentru a distruge pietrele de la rinichi şi tumorile aflate în prostată, spre exemplu. Aceste instrumente funcţionează prin concentrarea undelor de sunet cât mai aproape, pentru a genera căldură.

„Principala problemă a tehnologiei utilizate astăzi pentru concentrarea ultrasunetelor este faptul că punctul format este destul de gros, măsurând câţiva milimetri”, a explicat Hyoung Won Baac, un cercetător de la Harvard Medical School. „Uneori, punctul măsoară chiar câţiva centimetri, astfel că este dificil de ţintit puncte de mici dimensiuni din corp”, a explicat cercetătorul.

O echipă de cercetători condusă de profesorul Jay Guo a reuşit să concentreze undele de sunet într-un punct de 75 pe 400 de micrometri (un micrometru este 1/1000 dintr-un milimetru). Această undă poate tăia folosind presiunea, nu căldura. Guo afirmă că noua tehnologie ar putea fi folosită pentru efectuarea unor operaţii, deoarece fasciculul este atât de concentrat încât poate fi manevrat cu atenţie pentru a evita fibrele nervoase.

„Credem că această tehnologie ar putea fi folosită ca un bisturiu invizibil pentru a efectua operaţii chirurgicale noninvazive. Nimic nu va intra în corpul dumneavoastră cu excepţia fasciculului de ultrasunete. Am reuşit să facem un fascicul atât de concentrat încât poţi ţinti celule individuale”, a declarat Guo.

În experimentele efectuate de cercetători, aceştia au reuşit să elimine o celulă dintr-un cancer ovarian şi să creeze o gaură cu un diametru de 150 de micrometri într-o piatră la rinichi artificială, toate acestea în mai puţin de un minut.

„Acesta este doar începutul. Efortul nostru ştiinţific deschide calea spre manevrarea celulelor şi ţesuturilor la o scară mult mai mică decât se poate în acest moment”, a declarat Guo.

Sursa: ScienceDaily, UMich