Home » D:News » O reuşită inovatoare va permite testelor Papanicolau să salveze alte câteva zeci de mii de vieţi

Marius Comper 01.10.2013
Timp de ani la rândul, doctorii s-au plâns că nu există un test Papanicolau care să detecteze cancerul ovarian. Ieri, o echipă de oameni de ştiinţă au făcut un anunţ ce dă speranţe femeilor din întreaga lume că, în scurt timp, acest test va deveni realitate.

Cercetătorii încearcă să transforme testul Papanicolau – o metodă prin care milioane de femei află dacă suferă de cancer cervical – astfel încât acesta să detecteze timpuriu şi indiciile ce sugerează prezenţa altor tipuri de cancere ginecologice.

Cum? Se pare că celulele se pot desprinde din tumorile aflate în ovare sau pe mucoasa uterului, deplasându-se în celelalte zone ale cervixului, unde au loc testele Papanicolau. Aceste celule sunt prea rare pentru a putea fi recunoscute prin studierea la microscop. De aceea, cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins au conceput o metodă inovatoare, folosind o testare ADN sofisticată pe care o efectuează asupra mostrelor colectate în cadrul testului Papanicolau pentru a identifica mutaţiile genetice care dezvăluie prezenţa cancerului.

Într-un studiu pilot, cercetătorii au analizat mostrele colectate prin testul Papanicolau de la 46 de femei diagnosticate fie cu cancer ovarian, fie cu cancer endometrial. Noua tehnică a identificat toate cazurile de cancer endometrial şi 41% din tumorile ovariene, se arată în studiul publicat în jurnalul Science Translational Medicine.

Oamenii de ştiinţă subliniază că este vorba despre o etapă timpurie a cercetării, astfel că femeile nu ar trebui să se aştepte la o schimbare imediată în testele Papanicolau. Specialiştii afirmă că este nevoie de efectuarea unor testări adiţionale în următorii ani pentru a demonstra că tehnica PapGene, aşa cum este denumită, poate fi folosită pentru a identifica femeile aparent sănătoase care suferă de cancer.

„Acum începe munca dificilă”, a declarat oncologul Luis Diaz de la Universitatea Hopkins. Echipa condusă de doctorul Diaz colectează mostre suplimentare de la sute de femei pentru a efectua alte studii, căutând totodată noi metode prin care pot îmbunătăţi rata de succes a testelor ce detectează cancerul ovarian.

Dacă efortul ştiinţific va da roade, „partea grozavă este faptul că pacientul nu va simţi nimic diferit”, iar testul Papanicolau nu va fi efectuat altfel decât până acum. Efortul suplimentar va avea loc în laborator.

Metoda inovatoare, ce se concentrează asupra genelor, relevă o nouă metodă de identificare a cazurilor de cancer, iar specialiştii urmăresc cu atenţie noile tehnici prin care este detectată această afecţiune cumplită.

„Această inovaţie este foarte încurajatoare şi dovedeşte mult potenţial”, a comentat Michael Melner, un expert în genetică din cadrul American Cancer Society.

„Suntem încă departe de a vedea un impact concret asupra pacienţilor noştri”, a avertizat Dr. Shannon Westin de la University of Texas MD Anderson Cancer Center. Dr. Westin a subliniat că este nevoie de o îmbunătăţire a ratei de detecţie a cancerului ovarian pentru ca testul să aibă succes. Experta a notat că rata de supravieţuire în cazul cancerului ovarian este scăzută, pentru că acest tip de cancer este arareori detectat devreme. „Dacă acest test va duce la detectarea cancerului ovarian într-o etapă timpurie, acest lucru ar putea duce la schimbări uriaşe în rezultatele observate în rândul pacienţilor, scăzând masiv rata mortalităţii”, a comentat Westin.

În Statele Unite ale Americii, 22.000 de femei sunt diagnosticate anual cu cancer ovarian, înregistrându-se peste 15.000 de decese în fiecare an. În România, conform statisticilor publicate de Roche, sunt raportate anual 1.686 cazuri noi de cancer ovarian – incidenţa acestei boli în ţara noastră fiind de 9,4 cazuri la 100.000 de locuitori – cu 981 decese datorate cancerului ovarian, această boală reprezentând a 5-a cea mai frecventă localizare a cancerului la femei. Simptomele acestei afecţiuni – dureri şi balonare – nu sunt evidente decât atunci când cancerul atinge o fază avansată. Toate încercările de a concepe un test care să detecteze timpuriu cancerul ovarian au eşuat.

Cancerul endometrial afectează 47.000 de femei în SUA, ucigând anual aproximativ 8.000. Nici pentru acest tip de cancer nu există un test, însă majoritatea femeilor sunt diagnosticate timpuriu ca urmare a sângerărilor postmenopauzale. Riscul estimat al unei femei de a dezvolta cancer de endometru pe parcursul vieţii este de 2-3%, incidenţa acestuia între 40 şi 50 de ani fiind de 10-40 cazuri la 100.000 femei şi crescând la 110 cazuri la 100.000 femei la 70 de ani.

Reuşita cercetătorilor de la Universitatea Johns Hopkins se bazează pe unul dintre cele mai de succes instrumente de detectare a cancerului – testul Papanicolau – şi pe o tehnologie mai nouă folosită împreună cu acest test. În cadrul testului Papanicolau standard, o mică perie colectează câteva celule din cervix, acestea fiind stocate într-o eprubetă pentru a fi examinate dacă există semne de cancer cervical. De asemenea,  mostrele colectate în cadrul testului Papanicolau sunt folosite astăzi de multe femei pentru un test suplimentar, pe bază de ADN, ce detectează prezenţa virusului HPV, care poate duce la cancer cervical.

De aceea, echipa de cercetători de la Universitatea Johns Hopkins, ce a fost finanţată în mare parte de organizaţii non-guvernamentale care luptă împotriva cancerului, a decis să caute dovezi ADN ce sugerează prezenţa altor tumori ginecologice. Oamenii de ştiinţă au conceput o metodă prin care pot analiza rapid mostrele obţinute în cadrul testului Papanicolau pentru a identifica mutaţiile caracteristice. Cercetătorii afirmă că instrumentele necesare nu diferă de echipamentul standard folosit pentru testul suplimentar ADN ce detectează prezenţa virusului HPV, astfel că noul test nu ar provoca o creştere semnificativă a costurilor. Oncologul Luis Diaz afirmă că tehnica dezvăluită de echipa sa ar putea duce la detectarea atât a tumorilor aflate în faze incipiente, cât şi a tumorilor mai avansate. De asemenea, un lucru important este faptul că testele efectuate pe mostrele colectate de la 14 femei sănătoase nu au dus la alarme false.

Cancerele endometriale ar putea fi mai uşor de detectat deoarece celulele din aceste tumori nu au la fel de mult de „călătorit” prin cervix precum celulele din cancerul ovarian, a explicat Diaz. Cercetătorii vor să afle în testele următoare dacă alţi factori – precum introducerea periei folosite în testul Papanicolau mai adânc sau testarea la momente diferite în ciclul menstrual – ar putea îmbunătăţi rata de detecţie a cancerului ovarian.

Sursa: Associated Press