Home » D:News » A fost dezvăluit proiectul prin care Hubble va revoluţiona din nou astronomia

A fost dezvăluit proiectul prin care Hubble va revoluţiona din nou astronomia

Marius Comper 01.18.2013
Imaginea „Deep Field” realizată în 1996 de Telescopul Spaţial Hubble a uimit lumea, dezvăluind o colecţie uriaşă de galaxii ascunse într-un petic de cer care părea să nu conţină nimic. Acum, NASA plănuieşte să fotografieze alte şase „petice goale” de cer, noile imagini de tip „deep field” având potenţialul de a revoluţiona, din nou, astronomia.

Hubble a capturat imaginea Deep Field prin fotografierea aceluiaşi punct de-a lungul mai multor ore, permiţând fotonilor lansaţi de obiecte extrem de îndepărtate să se adune, dezvăluind astfel corpuri cereşti care altfel ar fi imposibil de observat.

De la realizarea primei fotografii, Hubble s-a concentrat pentru o perioadă mai îndelungată asupra aceluiaşi punct, pentru a crea în 2004 imaginea „Ultra Deep Field”. În 2012, telescopul a realizat o nouă imagine, „eXtreme Deep Field”.

Hubble Ultra Deep Field (2004)

Hubble Extreme Deep Field (2012)

Noul proiect, intitulat Hubble Frontier Fields, va reprezenta prima încercare de a folosi o tehnică similară pentru a fotografia zone noi ale cerului. Aceste fotografii nu se vor întinde la distanţe la fel de mari ca Ultra Deep Field, dar vor fi unele dintre cele mai pătrunzătoare fotografii ale Universului realizate vreodată.

„Imaginea Ultra Deep Field este emblematică, dar acum vom avea alte şase fotografii aproape la fel de frumoase”, a explicat Dan Coe, un cercetător ce lucrează în cadrul Space Telescope Science Institute, organizaţia care gestionează telescopul Hubble.

În cadrul proiectului Hubble Frontier Fields, telescopul va colecta lumină timp de 45 de ore pentru fiecare fotografie, de-a lungul unei perioade de trei ani, urmând să surprindă în imagini obiecte care au existat în primii 500 de milioane de ani după Big Bang.

De asemenea, astronomii vor fotografia fiecare dintre cele şase „petice goale” de cer în combinaţie cu clustere de galaxii aflate în apropiere. Forţa gravitaţională a acestora poate servi drept o „lupă” care permite cercetătorilor să „zoom”-eze asupra unor obiecte mai mici şi mai îndepărtate aflate în spatele lor.

„Cercetătorii vor observa cele şase clustere şi cele şase «petice goale» în paralel”, a explicat Coe. „Niciodată până acum nu au mai fost observate două regiuni învecinate la un asemenea nivel de profunzime”, a explicat cercetătorul.

Graţie amplificării oferite de gravitaţia clusterelor, aceste imagini vor deveni unele dintre cele mai profunde fotografii ale Universului. Acestea ar putea captura galaxii care sunt mai vechi şi mai îndepărtate decât oricare altă galaxie surprinsă până acum.

„Unele dintre ele vor fi printre cele mai îndepărtate galaxii descoperite”, a explicat Coe, cercetătorul coordonând studiul care a dus la descoperirea galaxiei MACS0647-JD, ce candidează la titlul de „cea mai îndepărtată galaxie zărită până acum” (aflându-se la 13,3 miliarde de ani-lumină).

Fotografia originală Deep Field a dezvăluit aproximativ 3.000 de galaxii neştiute într-un petic de cer de doar 2,5 minute de arc, adică 1/24.000.000 din întregul cer.

Noile imagini vor clarifica dacă această captură fără precedent a fost un accident, sau dacă orice petec de cer cuprinde o cantitate similară de galaxii. „Nu avem cum să ştim acum, poate era vorba despre o regiune mai specială a cerului”, spune Coe.

Proiectul urmează să înceapă în cursul acestui an. Telescopul în vârstă de 23 de ani funcţionează în continuare după ce a fost upgradat de 5 ori. NASA speră să-l menţină în funcţiune până în 2018, când succesorul său, Telescopul Spaţial James Webb, urmează să fie lansat.

Site: Mashable