Home » D:News » Cercetătorii construiesc un mega-telescop pentru a fotografia gaura neagră supermasivă din galaxia noastră

Autor: Maria Olaru 01.24.2013
Un grup de astronomi pune la care un plan ambiţios, acela de a surprinde o gaură neagră într-o fotografie.

Cercetătorii vor să creeze un instrument virtual de mărimea Pământului, numit Event Horizon Telescope, o reţea de telescoape radio suficient de puternice pentru a putea fotografia gaura supermasivă din inima galaxiei noastre.

Găurile negre sunt structuri exotice ale căror câmpuri gravitaţionale sunt atât de puternice încât absorb până şi lumina. Astronomii au detectat destul de multe găuri negre atât în galaxia noastră cât şi în restul universului, cu ajutorul unor mijloace indirecte. Se presupune că majoritatea, dacă nu toate, galaxiile au câte o gaură neagră supermasivă în centrul lor.

Cu toate acestea, specialiştii pot doar să îşi imagineze cum arată o gaură neagră căci nicio tehnologie actuală  nu putut fi utilizată pentru a surprinde una.

„Chiar şi acum 5 ani o astfel de propunere nu ar fi fost credibilă. Acum dispunem de tehnologia care ne va permite să imortalizăm”, a declarat Sheperd Doeleman de la MIT.

Planul lui Doeleman este acela de a crea o reţea din 50 de telescoape radio din întreaga lume care vor lucra în colaborare pentru duce sarcina la bun sfârşit.

„În principiu, construim un telescop virtual cu o oglindă mare cât Pământul. Ne putem gândi că fiecare telescop reprezintă o mică parte argintie din oglindă. Având destul de multe astfel de părţi argintii putem crea o imagine”, a explicat Doeleman.

Echipa de cercetători plănuieşte să îndrepte telescopul Event Horizon Telescope spre gaura neagră supermasivă din centrul Căii Lactee, aflată la 26.000 de ani lumină şi despre care se crede că ar avea o masă echivalentă cu cea a 4 milioane de sori.

„Pentru a vedea ceva atât de mare şi îndepărtat este nevoie de un telescop foarte mare şi singur mod de a face asta pe Pământ este acela de a transforma întreaga planetă într-un telescop”, a declarat Dan Marrone de la observatorul Steward.

„Pe măsură ce praful şi gazul se învârtesc în jurul găurii negre înainte de a fi atrase înăuntru, se formează un fel de ambuteiaj. Învârtindu-se în jurul găurii negre, precum apa în jurul unei scurgeri de la cadă, materia se comprimă iar frecarea rezultată o transformă pe acesta într-o plasmă încălzită la peste un milion de grade. Această încălzire face ca materia să strălucească şi să emită energia pe care o identificăm noi de pe Pământ”, a mai adăugat Doeleman.

De asemenea, având  teoria relativităţii generale presupune ca umbra unei găuri negre să fie ovală şi nu circulară, telescopul va putea demonstra că teoria lui Einstein este greşită.

Specialiştii speră ca, odată cu timpul, să adauge mai multe instrumente la acest telescop, pentru a crea o imagine mai clară a găurii negre. Fiecare telescop din reţea va stoca datele pe hard discuri vor fi transportate fizic către un centru de procesare de la Observatorul Haystack, din cadrul MIT.

Sursa: Space

Incident șocant la Grădina Zoologică din Timişoara. Toți cangurii au fost ucişi de câini
Ce telefoane își pierd mai rapid valoarea?
Urme de pași umani, vechi de 120.000 de ani, au fost descoperite în Arabia Saudită