Home » D:News » Este omul singura specie care are „cultură”? Un nou studiu infirmă această idee foarte răspândită

Autor: Marius Comper 02.02.2013
Au cimpanzeii cultură? Răspunsul depinde de modul în care definim acest concept, însă un nou studiu arată că cimpanzeii îndeplinesc cele mai elementare criterii: pot învăţa comportamente noi de la alţi cimpanzei.

Mulţi cercetători susţin că puţine specii, dacă nu chiar niciuna cu excepţia oamenilor, au capacitatea de a avea cultură – comportamente învăţate care se răspândesc la nivelul unei populaţii şi apoi la următoarele generaţii. În cazul oamenilor, definiţia „culturii” include credinţe, coduri morale, cunoştinţe şi aspecte de estetică, însă cimpanzeii nu vorbesc, astfel că nu-i putem întreba despre gândurile lor subiective, motiv pentru care oamenii de ştiinţă folosesc acţiunile observabile pentru a evalua existenţa culturii.

Cercetări mai vechi au arătat că cimpanzeii care trăiesc în sălbăticie în comunităţi separate folosesc beţele în moduri diferite pentru a vâna furnici, ceea ce sugerează că aceste comportamente nu se datorează doar instinctului. Un nou studiu, publicat în jurnalul ştiinţific PLoS ONE, a surprins de curând cimpanzei ce trăiesc în captivitate exact în momentul în care au învăţat noi metode de folosire a instrumentelor.

Studiul „prezintă primele dovezi experimentale care atestă existenţa transmisiunii sociale a unei tehnici mai eficiente de folosire a instrumentelor, tehnică ce a fost inventată de un alt membru al grupului”, explică autorii cercetării.

Cercetătorii de la Universitatea Kyoto din Japonia şi de la Universitatea Kent din Anglia au oferit paie de băut cimpanzeilor din două grupuri şi i-au dus pe aceştia în camere în care se găseau cutii cu sucuri montate pe un perete. Cimpanzeii din primul grup au început să folosească paiele (lungi de 18 cm) pentru a le înmuia într-o gaură din cutia cu suc, pe când cimpanzeii din cel de-al doilea grup au început să sugă cu ajutorul paielor, la fel ca oamenii. Cea de-a doua metodă era de 50 de ori mai eficientă – un cimpanzeu putea consuma 50 de mililitri de suc în 30 de secunde, pe când cei care înmuiau paiele aveau nevoie de 10 minute pentru a obţine 20 de mililtri de suc.

Atunci când cercetătorii au pus în aceeaşi cameră un cimpanzeu din primul grup şi unul din cel de-al doilea, au descoperit că exemplarul care era obişnuit să înmoaie paiul învăţa repede metoda mai eficientă atunci când o putea observa în acţiune.

Clipurile video realizate de cercetători arată că exemplarele care demonstrau metoda mai eficientă nu erau deranjaţi de prezenţa cimpanzeilor neştiutori. Un clip arată cum un cimpanzeu curios şi-a pus faţa la câţiva centimetri în faţa altui cimpanzeu care bea cu paiul, iar la scurt timp după a luat şi el paiul pentru a încerca noua metodă de băut.

„Cimpanzeii schimbă tehnicile atunci când propria lor metodă nu-i mai satisface. Aşadar, necesitatea şi oportunitatea par să fie elementele necesare pentru evoluţia culturală”, concluzionează cercetătorii.

Sursa: LA Times