Home » D:News » Imagini extraordinare: una dintre cele mai admirate formaţiuni galactice a fost surprinsă „într-o nouă lumină” (VIDEO)

Mihaela Stanescu 04.21.2013
Oamenii de ştiinţă au folosit telescopul spaţial Hubble al NASA pentru a fotografia, în lumină infraroşie, nebuloasa Cap de Cal, una dintre cele mai frumoase alcătuiri cereşti, descoperită în urmă cu peste un secol.

E o adevărată apariţie: nebuloasa Cap de Cal, care pare să se înalţe ca un animal fabulos din spuma unor valuri celeste, îi încântă pe astronomi de peste un veac. Este o ţintă favorită a astronomilor profesionişti şi amatori, deopotrivă.

Apare întunecată în lumină vizibilă, dar eterică şi transparentă atunci când este observată în lumină infraroşie.

Nebuloasa face parte din Norul Molecular Orion, localizat la aproximativ 1.500 ani-lumină depărtare de Pământ, în constelaţia Orion.
Norul mai conţine şi alte câteva obiecte astronomice binecunoscute celor pasionaţi, precum Marea Nebuloasă din Orion (M42), Nebuloasa Flacăra şi Inelul lui Barnard.

Este una dintre cele mai apropiate şi mai uşor de fotografiat regiuni în care se formează stele supermasive.

Telescopul spaţial Hubble a produs imagini extraordinare timp de peste două decenii, de la lansarea sa în 1990.

În imaginea luată de Hubble, fundalul din dreptul marginii de sus este luminat, din spate, de Sigma Orionis, un sistem de 5 stele tinere.

În stânga se zăresc, foarte strălucitoare, alte două stele recent formate, dintre care una emite o puternică radiaţie ultravioletă, care vaporizează treptat nebuloasa.

Norul de gaz care înconjoară nebuloasa Cap de Cal s-a disipat deja, dar vârful uneia dintre „coloane” conţine o materie ceva mai densă, alcătuită din hidrogen şi heliu amestecate cu praf cosmic. Această coloană aruncă o umbră care protejează întrucâtva materialul aflat în spatele ei, ferindu-l astfel de a fi disipat de radiaţia intensă care vaporizează norul de hidrogen.

Materialul video de mai jos, realizat de Agenţia Spaţială europeană, prezintă nebuloasa Cap de Cal fotografiată în lumină cu diferite lungimi de undă.