Home » D:News » Bacteriile radioactive – o armă inedită care permite combaterea celui mai necruţător tip de cancer

Autor: Marius Comper 04.23.2013
În ciuda progresului realizat în lupta contra mai multor tipuri de cancer, cancerul pancreatic rămâne aproape imposibil de tratat. Doar aproximativ 4% din pacienţi supravieţuiesc timp de 5 ani, cauza fiind capacitatea cancerului de a se răspândi în corp.

Acum, un grup de cercetători a descoperit o metodă nouă prin care poate fi oprită răspândirea cancerului: livrarea de radiaţii direct la celulele canceroase cu ajutorul unor bacterii modificate genetic. Într-un studiu efectuat pe şoareci ce purtau tumori umane, această terapie inedită a dus la reducerea în dimensiuni a tumorilor fără a afecta ţesutul sănătos. De asemenea, acest tratament a permis atacarea celulelor canceroase ce se răspândiseră în corp, reducând numărul acestora cu până la 90%.

Microorganismul folosit pentru a ţinti cancerul este Listeria monocytogenes, o bacterie cu formă cilindrică ce penetrează celulele persoanelor şi animalelor pe care le infectează. Deşi acest patogen poate provoca boli severe, precum meningita, sistemul imunitar al unei persoane sănătoase reuşeşte de regulă să distrugă bacteria înainte ca aceasta să provoace daune. Pentru că această bacterie are capacitatea de a pătrunde în interiorul unor celule imune cheie, cunoscute sub numele de „macrofage”, unii cercetători folosesc bacterii Listeria slăbite, ce conţin bucăţi din ADN-ul tumorii canceroase, pentru a „învăţa” sistemul imunitar al pacientului să recunoască şi să distrugă celulele canceroase care altfel ar scăpa neobservate.

În cadrul acestui efort, imunobiologul Claudia Gravekamp a studiat efectele unui vaccin pe bază de Listeria asupra unor şoareci ce erau purtători ai unei forme extrem de agresive de cancer de sân. În 2009, Gravekamp şi colegii săi au descoperit cu surprindere că bacteria nu se limita la stimularea sistemului imunitar, ci infecta şi ucidea celulele canceroase în mod direct, fără a afecta ţesutul sănătos. Încurajaţi de aceste rezultate, cercetătorii s-au întrebat dacă Listeria ar putea fi folosită pentru a livra terapii anti-cancer direct în celulele din tumoare, inclusiv în cele metastatice.

Transferându-se la Albert Einstein College of Medicine, o instituţie din New York, Gravekamp a format o echipă alături de radiobiologul Ekaterina Dadachova şi de colegii săi. Împreună cu aceşti cercetători, Gravekamp a combinat bacteria Listeria cu compusul radioactiv reniu-188, pe care l-au ataşat unei proteine concepute în laborator pentru a se ataşa de bacterie. De-a lungul unei perioade de 16 zile, cercetătorii au injectat şoarecii infectaţi cu o formă foarte metastatică a cancerului pancreatic cu această bacterie. Oamenii de ştiinţă au descoperit că tratamentul cu bacterii radioactive a redus numărul de celule metastatice cu 90% în comparaţie cu şoarecii trataţi cu o soluţie salină. De asemenea, combinaţia de Listeria şi compus radioactiv ducea la reducerea tumorii iniţiale cu 64%, faţă de 20% în cazul şoarecilor trataţi cu o soluţie salină.

De asemenea, cercetătorii au observat că ţesutul sănătos suferise foarte puţine daune. Precizia extremă a acestui tratament reuzltă din capacitatea sa de a transforma sistemul de apărare al celulelor canceroase într-o armă împotriva lor, explică Gravekamp. În ţesutul sănătos, sistemul imunitar distruge rapid bacteriile modificate genetic. În schimb, celulele canceroase reuşesc să dezactiveze sistemul imunitar în vecinătatea lor. „Prin dezactivarea sistemului imunitar care le-ar fi protejat, celulele canceroase se expun acestui tratament”, afirmă Gravekamp. „Credem că metoda concepută de noi ar reprezenta un tratament de linia a doua, care ar putea fi folosit imediat după ce tumoarea principală este eliminată prin chirurgie sau cu ajutorul radiaţiilor”, a explicat cercetătoarea.

Co-autorul studiului, radiobiologul Ekaterina Dadachova, afirmă că reducerea cu 90% a celulelor metastatice este o reuşită impresionantă, însă cele 10% rămase pot fi la rândul lor fatale. Cercetătoarea crede că rata de succes poate creşte la 100% dacă sunt folosite forme mai puternice de radiaţii.

„Aceasta este o metodă inovatoare şi promiţătoare pentru a combate o boală rea, rea”, a comentat Fred Gorelick, un cercetător de la Universitate Yale specializat în afecţiunile pancreasului. Gorelick afirmă că este nevoie de mai multe studii sunt necesare pentru a identifica metoda cea mai sigură prin care această terapie poate fi folosită în cazul persoanelor bolnave de cancer de pancreas, care au sistemul imunitar slăbit. Cu toate acestea, „în fiecare an se înregistrează 40.000 de cazuri noi de cancer de pancreas şi numărul de decese anual este de 40.000”, spune Gorelick, situaţia fiind atât de gravă încât permite asumarea unui grad de risc mai mare decât în cazul altor forme de cancer mai puţin severe.

Sursa: ScienceNOW

Încălzirea afectează chiar și zonele cele mai adânci ale oceanelor
Un clip în care geamul unei mașini Tesla se sparge de la sine a devenit viral pe internet
Comisia Europeană a făcut primul pas spre reducerea la zero a poluării
Cercetătorii cred că știu de ce munții de pe Pluto sunt acoperiți de zăpadă
Tratamente și soluții pentru COVID-19. Cele mai recente studii despre medicamentele folosite în tratarea infecției cu SARS-CoV-2
Vremea se schimbă dramatic. După câteva zile reci, urmează temperaturi de 25 de grade Celsius
Atlanticul a trecut prin cea mai călduroasă decadă din ultimele trei milenii
Cercetătorii au descoperit viteza maximă a sunetului
Top șapte incendii care au influențat major istoria
Un patogen care  a făcut ravagii secolul trecut ar putea cauza din nou probleme
Premieră: Clujul construiește un parc de cercetare pentru tehnologii avansate în energii alternative
Teritoriul neatins de pandemie, în care nu a fost înregistrat niciun caz de COVID-19
Terapia cu ajutorul câinilor, tot mai căutată în ultimul timp pentru copiii care suferă de autism
Cum a răspuns Samsung la decizia Apple de a scoate încărcătorul din cutia iPhone 12?
Vești bune pentru gameri, Windows 10 va avea o nouă secțiune Refresh Rate