Home » D:News » Descoperirea care ne va schimba viaţa: regiunea din creier care deţine secretul unei vieţi îndelungate

Marius Comper 05.02.2013
Oamenii de ştiinţă au anunţat că au identificat o regiune a creierului care controlează îmbătrânirea fizică, deschizând astfel posibiltiatea ca, în viitor, această regiune să fie manipulată pentru a controla modul în care îmbătrânesc oamenii.

Cercetarea publicată în jurnalul ştiinţific Nature atribuie acest rol cheie hipotalamusului – o regiune a creierului ce controlează creşterea, reproducerea şi metabolismul în cadrul procesului gradual şi coordonat de deteriorare a corpului pe care o numim „îmbătrânire”.

Deşi oamenii de ştiinţă suspectau de mult timp că acest proces este coordonat de către creier, acest studiu oferă pentru prima dată dovezi în acest sens.

Cercetătorii au anunţat că pot accelera sau încetini procesul de îmbătrânire la şoareci prin activarea sau inhibarea moleculei NF-kB din hipotalamus, care la rândul ei afectează nivelul unui hormon intitulat GnRH, ce joacă un rol în generarea neuronilor – celulele din creier ce procesează datele.

Prin stimularea NF-kB, cercetătorii au provocat un declin al GnRH, ceea ce a dus la reducerea neurogenezei şi la apariţia unor simptome ale îmbătrânirii, precum slăbirea muşchilor, atrofierea pielii, pierderea masei osoase şi afectarea memoriei.

Molecula NF-kB este, de regulă, responsabilă pentru reglementarea reacţiei trupului la inflamaţie, explică oamenii de ştiinţă.

Prin administrarea hormonului GnRH, cercetătorii puteau încetini procesul îmbătrânirii.

„Studiul nostru a relevat existenţa unor strategii de intervenţie prin care putem încetini îmbătrânirea, ţintind hipotalamusul”, a explicat principalul autor al cercetării, Dongsheng Cai, profesor de farmacologie moleculară la Albert Einstein College of Medicine.

„Descoperirea noastră va putea ajuta la încetinirea îmbătrânirii, ceea ce este o descoperire importantă, pentru că poate contracara numeroase afecţiuni asociate înaintării în vârstă”, a explicat profesorul. Cu toate acestea, cercetătorul a cauţionat că „nu cred că îmbătrânirea poate fi oprită în totalitate”.

Cai crede că rezultatele obţinute la şoareci vor putea fi obţinute şi la oameni, subliniind că „este nevoie de mai multe cercetări pentru a concepe metode sigure şi eficiente la oameni”.

Dana Gabuzda şi Bruce Yankner, doi experţi de la Harvard Medical School, afirmă că rezultatele acestui studiu ar putea avea implicaţii importante asupra tratamentelor folosite în cazul afecţiunilor asociate vârstei înaintate, mai ales asupra celor ce prezintă o legătură cu inflamaţia.

„De asemenea, descoperirea sugerează că hipotalamusul poate fi manipulat terapeutic pentru a avea efecte ample asupra procesului de îmbătrânire”, au comentat cei doi experţi.

Surse: AFP, Nature