Home » D:News » Adio broaşte, epoca „oac” se apropie de sfârşit

Adio broaşte, epoca „oac” se apropie de sfârşit

Publicat: 29.05.2013
O treime din amfibienii din întreaga lumea sunt catalogaţi ca fiind pe cale de dispariţie, iar cercetătorii anunţă că numărul acestor animale se diminuează într-un ritm îngrijorător.

O nouă cercetare realizată în SUA asupra populaţiilor de broaşte, salamandre şi tritoni sugerează că numărul animalelor scade semnificativ. Specialiştii susţin că până şi amfibienii despre care se credea că au populaţii relativ stabile încep să se confrunte cu astfel de probleme.

Speciile de amfibiii de pe întreg continentul american dispar cu o rapiditate uimitoare, iar experţii nu exclud posibilitatea ca fenomenul să se manifeste la nivel mondial.

Triton de California/ Foto: jkirkhart35 (Wikipedia Commons)    Triton de California/ Foto: jkirkhart35 (Wikipedia Commons)

Noua cercetare a fost realizată de specialiştii de la USGS Amphibian Research and Monitoring Initiative care au analizat probabilitatea ca 48 de specii de amfibieni să fie găsite în mlaştini şi alte habitate umede din 34 de zone, pe o perioadă de 9 ani.

Care au fost rezultatele? În total, s-a observat că populaţia totală a amfibienilor sădea cu 3,7% pe an, din 2002, până în 2011. Mai mult, speciile trecute deja pe lista roşie a animalelor pe cale de dispariţie au înregistrat o cădere a populaţiei de 11,6% pe an. În mod surprinzător, declinul s-a produs şi chiar şi în zonele protejate, precum parcurile naţionale şi rezervaţiile.

„Înregistrarea declinului în aceste arii protejate este deosebit de îngrijorător deoarece sugerează că există factori de stres, precum bolile, contaminarea sau seceta, care invadează teritoriile”, a declarat Michael Adams, coordonatorul studiului.

Deşi în acest studiu nu au fost notate cauzele care duc la dispariţia amfibienilor, un alt studiu recent pune acest fenomen pe seama mai multor factori de stres, atât naturali cât şi produşi de om, precum distrugerea habitatului, contaminarea mediului, specii invazive şi schimbări climatice.

Salamandra / Foto: Brian Gratwicke    Salamandra / Foto: Brian Gratwicke

„Rata schimbărilor din ultima sută de ani este enormă, iar amfibienii nu evoluează suficient de repede pentru a putea ţine pasul. Cu o piele permeabilă şi fiind expuse atât la problemele teritoriale, cât şi la cele acvatice, amfibienii se confruntă cu o problemă dublă. În ultimii 350 de milioane de ani a existat o prezenţă continuă a amfibienilor în lacurile, râurile şi mlaştinile de pe planetă, supravieţuind multor schimbări care au dus la extincţia altor animale”, a declarat Suzette Kimball, director USGS.

Sursa: Mother Jones