Home » D:News » Luna de plastic: pe Titan, „luna” lui Saturn, a fost descoperită o substanţă cu totul neaşteptată

Publicat: 02.10.2013
Sonda spaţială Cassini a detectat prezenţa propilenei pe Titan, unul dintre sateliţii naturali ai lui Saturn. Aici, pe Pământ, propilena este o moleculă ce intră în componenţa materialului plastic denumit polipropilenă – sau plasticul nr. 5, cum i se spune atunci când e vorba despre reciclarea lui.

Propilena (sau propena) are molecula alcătuită din 3 atomi de carbon şi 6 de hidrogen şi intră în componenţa unui material plastic larg utilizat în industrie, pentru fabricarea de ambalaje, covoare şi chiar bancnote.

Este prima descoperirea a unui ingredient al plasticului pe un alt corp ceresc decât Terra, afirmă specialiştii NASA.
Descoperirea, realizată cu ajutorul spectrometrului în infraroşu al sondei Cassini, este raportată în Astrophysical Journal Letters.

Titan, cea mai mare dintre lunile lui Saturn, are o compoziţie dominată de hidrocarburi, în special metan, care, după azot, este cel mai abundent compus din atmosfera acestui corp ceresc.

Radiaţia solară induce reacţii chimice care descompun metanul, iar fragmentele rezultate se recombină în alte moduri, rezultând substanţe cu molecule mai mari.

Aşa ar putea apărea molecule precum propilena şi etanul, acesta din urmă fiind materia primă pentru fabricarea unui alt tip de plastic foarte răspândit pe Pământ: polietilena.

Dar aceste hidrocarburi relativ simple ar putea fi puse în umbră de existenţa altor substanţe din această categorie, hidrocarburi mult mai grele, cu mase atomice de mii de ori mai mari decât cea a unui atom de hidrogen.

Spectrometrul lui Cassini a găsit şi indicii ale existenţei unor asemenea hidrocarburi, care ar putea apărea ca urmare a condiţiilor deosebite de pe planetă: radiaţia solară, combinată cu bombardamentul cu particule provenite din spaţiu şi atrase de câmpul magnetic al lui Saturn.