Home » D:News » Adio, medicamente? Cercetătorii au descoperit o metodă naturală, fără efecte secundare, prin care pot fi tratate anumite afecţiuni

Publicat: 02.10.2013
O nouă meta-analiză amplă efectuată de cercetători sugerează că activitatea fizică ar putea fi la fel de eficientă ca medicamentele în cazul unor boli foarte răspândite.

Cercetătorii au studiat patru analize asupra eficacităţii activităţii fizice în reducerea riscului de moarte în rândul persoanelor cu afecţiuni cardiovasculare, insuficienţă cardiacă, atac cerebral şi prediabet. De asemenea, specialiştii au studiat 12 analize asupra tratamentelor medicamentoase pentru aceste afecţiuni. În total, analiza cuprindea 305 cercetări randomizate controlate efectuate pe un număr total de 340.000 de pacienţi.

Rezultatele cercetării arătau că atât activitatea fizică, cât şi medicamentele reduceau riscul de moarte. Totuşi, nu exista nicio diferenţă între aceste intervenţii în ceea ce priveşte reducerea riscului de moarte în rândul persoanelor cu probleme cardiace sau prediabet.

În rândul pacienţilor ce au suferit un atac vascular cerebral, activitatea fizică părea să fie mai eficientă decât tratamentul medicamentos în prevenirea decesului. În cazul pacienţilor cu insuficienţă cardiacă, medicamentele diuretice erau mai eficiente decât sportul şi decât toate celelalte medicamente, se arată în cercetarea publicată în jurnalul BMJ.

Beneficiile activităţii fizice sunt documentate în numeroase alte studii, însă până acum nu au existat multe dovezi referitoare la modul în care activitatea fizică se compară cu medicamentele în reducerea riscului de deces în cazul unor boli foarte răspândite, explică oamenii de ştiinţă.

Cercetătorii au descoperit totodată că există mult mai multe studii care analizează eficacitatea medicamentelor în tratarea unor afecţiuni răspândite decât studii care analizează beneficiile sportului ca tratament, lucru ce ar putea reflecta o părtinire împotriva folosirii sportului ca tratament şi în favoarea folosirii medicamentelor în locul schimbărilor de stil de viaţă,

„Această absenţă în ceea ce priveşte dovezile ştiinţifice face ca doctorii şi pacienţiii lor să nu înţeleagă circumstanţele clinice în care medicamentele oferă doar îmbunătăţiri minore şi în care sportul ar putea genera beneficii mult mai profunde în ceea ce priveşte sănătatea”, spun cercetătorii.

În cercetare se arată că persoanele cu afecţiuni cardiace prezentau o reducere a riscului de deces atât în urma activităţii fizice, cât şi în urma apelării la medicamente precum statine, beta-blocante şi antiagregante plachetare, în comparaţie cu persoanele care nu apelau la niciuna din aceste variante.

În cazul pacienţilor ce au suferit un atac vascular cerebral, sportul era mult mai eficient în reducerea riscului de deces atât în comparaţie cu absenţa activităţii sportive, cât şi în comparaţie cu folosirea medicamentelor. Efectul sportului în reducerea riscului de deces în comparaţie cu inactivitatea era mult mai mare decât efectul medicamentelor versus efectul consumării unei pilule placebo.

În cazul persoanelor cu prediabet, nici sportul, nici medicamentele nu prezentau un efect semnificativ în reducerea şanselor de deces.

Privind în ansamblu, cercetătorii nu au descoperit vreo diferenţă între sport şi medicamente în ceea ce priveşte eficacitatea reducerii riscului de mortalitate.

Cercetătorii sugerează că testele clinice care intenţionează să studieze eficacitatea medicamentelor ar trebui să includă şi sportul, pentru a arăta dacă un medicament nou oferă un beneficiu mai mare decât activitatea fizică.

„În cazurile în care medicamentul oferă un beneficiu modest, pacienţii merită să ştie impactul relativ pe care activitatea fizică ar putea să îl aibă asupra afecţiunii lor”, au concluzionat specialiştii.

Surse: LiveScience, BMJ

USS Texas (BB-35), ultimul dreadnought din Primul Război Mondial, va primi reparații de 35 de milioane de dolari
O explozie astronomică, dezvăluită de Telescopul Hubble
EXCLUSIV: DESCOPERĂ.RO a vorbit cu NASA despre misiunea DART!
Habitatele de stridii dispar din Florida pe măsură ce statul american devine din ce în ce mai „fierbinte”
Greta Thunberg, probabil cea mai populară activistă de mediu
Visele urâte ar putea fi un semn al riscului de demență
Util: cum pot instrumentele digitale să îmbunătățească asistența medicală prin orientarea către pacient
Un nou tratament radical împotriva cancerului
Telescoapele Webb și Hubble vor privi cum nava spațială DART se va prăbuși într-un asteroid
Test de cultură generală. Cât timp îi ia luminii solare să ajungă pe Pământ?
DART, prima misiune de apărare planetară din lume, are loc în doar câteva ore. Tot ce trebuie să știi!
Johann Sebastian Bach, unul dintre cei mai mari compozitori ai tuturor timpurilor