Home » D:News » Adio, medicamente? Cercetătorii au descoperit o metodă naturală, fără efecte secundare, prin care pot fi tratate anumite afecţiuni

Publicat: 02.10.2013
O nouă meta-analiză amplă efectuată de cercetători sugerează că activitatea fizică ar putea fi la fel de eficientă ca medicamentele în cazul unor boli foarte răspândite.

Cercetătorii au studiat patru analize asupra eficacităţii activităţii fizice în reducerea riscului de moarte în rândul persoanelor cu afecţiuni cardiovasculare, insuficienţă cardiacă, atac cerebral şi prediabet. De asemenea, specialiştii au studiat 12 analize asupra tratamentelor medicamentoase pentru aceste afecţiuni. În total, analiza cuprindea 305 cercetări randomizate controlate efectuate pe un număr total de 340.000 de pacienţi.

Rezultatele cercetării arătau că atât activitatea fizică, cât şi medicamentele reduceau riscul de moarte. Totuşi, nu exista nicio diferenţă între aceste intervenţii în ceea ce priveşte reducerea riscului de moarte în rândul persoanelor cu probleme cardiace sau prediabet.

În rândul pacienţilor ce au suferit un atac vascular cerebral, activitatea fizică părea să fie mai eficientă decât tratamentul medicamentos în prevenirea decesului. În cazul pacienţilor cu insuficienţă cardiacă, medicamentele diuretice erau mai eficiente decât sportul şi decât toate celelalte medicamente, se arată în cercetarea publicată în jurnalul BMJ.

Beneficiile activităţii fizice sunt documentate în numeroase alte studii, însă până acum nu au existat multe dovezi referitoare la modul în care activitatea fizică se compară cu medicamentele în reducerea riscului de deces în cazul unor boli foarte răspândite, explică oamenii de ştiinţă.

Cercetătorii au descoperit totodată că există mult mai multe studii care analizează eficacitatea medicamentelor în tratarea unor afecţiuni răspândite decât studii care analizează beneficiile sportului ca tratament, lucru ce ar putea reflecta o părtinire împotriva folosirii sportului ca tratament şi în favoarea folosirii medicamentelor în locul schimbărilor de stil de viaţă,

„Această absenţă în ceea ce priveşte dovezile ştiinţifice face ca doctorii şi pacienţiii lor să nu înţeleagă circumstanţele clinice în care medicamentele oferă doar îmbunătăţiri minore şi în care sportul ar putea genera beneficii mult mai profunde în ceea ce priveşte sănătatea”, spun cercetătorii.

În cercetare se arată că persoanele cu afecţiuni cardiace prezentau o reducere a riscului de deces atât în urma activităţii fizice, cât şi în urma apelării la medicamente precum statine, beta-blocante şi antiagregante plachetare, în comparaţie cu persoanele care nu apelau la niciuna din aceste variante.

În cazul pacienţilor ce au suferit un atac vascular cerebral, sportul era mult mai eficient în reducerea riscului de deces atât în comparaţie cu absenţa activităţii sportive, cât şi în comparaţie cu folosirea medicamentelor. Efectul sportului în reducerea riscului de deces în comparaţie cu inactivitatea era mult mai mare decât efectul medicamentelor versus efectul consumării unei pilule placebo.

În cazul persoanelor cu prediabet, nici sportul, nici medicamentele nu prezentau un efect semnificativ în reducerea şanselor de deces.

Privind în ansamblu, cercetătorii nu au descoperit vreo diferenţă între sport şi medicamente în ceea ce priveşte eficacitatea reducerii riscului de mortalitate.

Cercetătorii sugerează că testele clinice care intenţionează să studieze eficacitatea medicamentelor ar trebui să includă şi sportul, pentru a arăta dacă un medicament nou oferă un beneficiu mai mare decât activitatea fizică.

„În cazurile în care medicamentul oferă un beneficiu modest, pacienţii merită să ştie impactul relativ pe care activitatea fizică ar putea să îl aibă asupra afecţiunii lor”, au concluzionat specialiştii.

Surse: LiveScience, BMJ

Cel mai mare clește de crab fosilizat descoperit vreodată are 8 milioane de ani
Terapia cu fructe coapte ar opri creșterea celulelor canceroase
A fost dezvoltată Inteligența Artificială care înțelege lumina din fotografii
De ce sunt afinele albastre?
Cercetătorii caută semne ale unei civilizații extraterestre în sistemul solar perfect matematic
Jean Negulesco, singurul regizor român nominalizat la Oscar. Vedetă la Hollywood, dar necunoscut în România
În urmă cu 55 de ani, Concorde, primul avion supersonic de pasageri din lume, decola de pe aeroportul din Toulouse
Cel mai bogat om din Asia organizează o petrecere extravagantă cu invitați celebri
Papa Francisc a spus care este „cel mai urât pericol al timpului nostru”
România produce cea mai curată mâncare din Uniunea Europeană
A fost inaugurat Satul Olimpic de la Paris 2024
Segmentul rusesc al Stației Spațiale Internaționale pierde aer în continuu
Reacția OMV Petrom la imaginile Greenpeace România: „Se derulează activități de mentenanță”
Schimbările climatice micșorează peștii, arată un nou studiu
Ce arată semințele și fructele din „casa” lui Goliat despre ritualurile filistenilor?
Risc de „dezastru ecologic” în Marea Neagră din cauza unei platforme aflate „într-o stare avansată de degradare”