Home » D:News » Ciudăţeniile Universului: pe o exoplanetă a fost descoperită o formă stranie de „apă plasmatică”

Publicat: 04.10.2013
Planeta Gliese 1214 b, de 6 ori mai mare decât Terra, are o atmosferă bogată în apă, în care astronomii cred că apa ar exista şi sub o formă foarte neobişnuită – apă ionică sau plasmatică.

Interpretând datele, astronomii au ajuns la concluzia că atmosfera planetei conţine o mare cantitate de apă, dar asta nu înseamnă că această planetă ar fi similară cu Terra, căci condiţiile specifice au dus la formarea unei atmosfere foarte diferite de cea terestră.

După cum a explicat Norio Narita, de la Observatorul Astronomic Naţional din Japonia, deoarece temperatura şi presiunea sunt atât de mari, apa nu se găseşte în formele ei obişnuite (lichidă, solidă sau de vapori), ci într-o formă ionică sau plasmatică, la baza atmosferei sau interiorul planetei.

Localizată la 40 de ani-lumină depărtare de sistemul nostru solar,în constelaţia Ophiucus, planeta are o durată a mişcării de revoluţie de 38 de ore, găsindu-se faţă de steaua ei la o distanţă de 70 de ori mai mică decât se află Pământul faţă de Soare.

Datorit apropierii de stea, temperaturile pe planetă ating 280 grade Celsius. Aceste temperaturi ridicate afectează chimia hidrogenului şi a carbonului.

Spre deosebire de planetele de tip terestru, Gliese 1214 b nu are o suprafaţă solidă, ceea ce face greu de definit grosimea atmosferei. Oamenii de ştiinţă au utilizat o altă metodă de măsurare (înălţimea de scală), în care altitudinea este determinată prin modificarea valorilor presiunii atmosferice cu un anumit factor constant. Pe Pământ, înălţimea de scală este de cca. 10 km; pe Gliese 1214 b este de 3 ori mai mare. Ca urmare, cred savanţii, în interiorul planetei poate fi întâlnită apă plasmatică sau ionică.

Deşi apa este considerată un ingredient indispensabil vieţii, cercetătorii nu cred că această planetă ar putea fi  ospitalieră pentru viaţă: chiar dacă în atmosferă s-ar putea găsi vapori de apă, apa lichidă, sub forma oceanelor, nu ar putea exista pe suprafaţa planetei.

Sursa: SPACE.com / Credit foto: NAOJ