Home » D:News » Controversat: terapia cu şocuri electrice i-ar putea „reeduca” pe infractori?

Controversat: terapia cu şocuri electrice i-ar putea „reeduca” pe infractori?

Mihaela Stanescu 10.07.2013
Controversat: terapia cu şocuri electrice i-ar putea „reeduca” pe infractori?
Stimularea, cu ajutorul curentului electric, a unei anumite regiuni a creierului ar putea ajuta la reducerea infracţionalităţii, sugerează un studiu realizat de cercetătorii elveţieni.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Zürich au descoperit o anumită arie cerebrală asociată cu respectarea normelor de comportament social şi au constatat că neuronii din această zonă pot fi controlaţi printr-o tehnică numită stimulare transcraniană prin curent continuu, prin care un curent electric slab, fără efecte dureroase, este transmis creierului prin peretele cutiei craniene, cu ajutorul unor electrozi fixaţi pe cap.

În viitor, afirmă cercetătorii, metoda ar putea fi perfecţionată şi utilizată pentru a ameliora comportamentul infractorilor care nu se pot abţine să încalce legea.

O descoperire foarte intersantă a cercetătorilor este aceea că mecanismul cerebral responsabil de respectarea normelor sociale este diferit de procesele asociate cu setul de cunoştinţe şi convingeri privind normele sociale. Cu alte cuvinte, capacitatea de a deosebi răul de bine s-a putea să nu fie suficientă pentru a conferi individului capacitatea de a respecta normele sociale – o descoperire care ar putea avea consecinţe importante în domeniul justiţiei.

În cadrul studiului, 63 de voluntari au luat parte la un experiment în care au primit o sumă de bani şi li s-a cerut să decidă în ce mod să o împartă cu un partener anonim.

În societatea de tip occidental, o normă socială larg acceptată dictează ca banii să fie împărţiţi în mod egal între parteneri, dar acest lucru vine în opoziţie cu interesul personal al fiecăruia de a păstra pentru sine o parte cât mai mare din sumă.

Într-un alt experiment, participanţii au fost puşi în situaţia de a decide iarăşi cum să împartă suma, dar, de data aceasta, ştiau dinainte că ar fi pedepsiţi dacă propun o împărţire nedreaptă.

În cursul acestei părţi a experimentului, cercetătorii au folosit stimularea transcraniană pentru a amplifica sau reduce activitatea neuronilor din zona amintită, situată în cortexul prefrontal lateral drept.

Au constatat că decizia de a se conforma normelor sociale privind împărţirea echitabilă, fie că era voluntară, fie că era luată sub ameninţarea sancţiunilor, poate fi direct influenţată de stimularea neuronilor din această regiune.

Când celulele neuronale din zonă erau excitate prin stimulare artificială, participanţii  se conformau mai puternic normelor de echitate atunci când erau ameninţaţi de sancţiuni, însă generozitatea voluntară suferea o scădere.

Iar când oamenii de ştiinţă au redus artificial activitatea neurală în zonă, participanţii au respectat norma echităţii în mai mare măsură în mod voluntar, dar s-au conformat mai puţin atunci când ştiau că sunt ameninţaţi de o pedeapsă.

Descoperirile au scos la iveală faptul că un aspect al comportmentului uman important din punct de vedere social şi evolutiv depinde de un mecanism neural specific, care poate fi amplificat sau atenuat prin stimularea precisă a creierului.

Cum infectează ransomware-ul Cring țintele industriale. Ce recomandă specialiștii pentru a ne proteja