Home » D:News » Cel mai mare fragment din meteoritul căzut la Celiabinsk, recuperat dintr-un lac din Rusia (VIDEO)

Marius Comper 10.17.2013
Un fragment de 570 de kilograme desprins din meteoritul care a explodat deasupra oraşului Celiabinsk, în luna februarie, a fost recuperat de o echipă de scafandri dintr-un lac din Rusia, informează bbc.co.uk.

Fragmentul a căzut în Lacul Cerbakul din centrul Rusiei, pe 15 februarie, făcând o gaură cu un diametru de şase metri în gheaţa de la suprafaţa lacului.

Oamenii de ştiinţă consideră că această rocă reprezintă cel mai mare fragment din meteoritul de la Celiabinsk care a fost descoperit până în prezent.

Meteoritul, cu un diametru de 17 metri şi o greutate de peste 10.000 de tone la intrarea în atmosferă, a explodat deasupra Munţilor Ural cu o forţă de 33 de ori mai mare decât aceea a bombei de la Hiroshima, potrivit datelor NASA. Incidentul a fost cel mai violent contact cu un meteorit din ultimul secol, provocând pagube materiale semnificative în Celiabinsk, capitala regiunii. Incidentul a lăsat în urmă peste 1.400 de răniţi, iar aproximativ 4.000 de imobile au fost avariate.

O înregistrare video arată eforturile depuse de scafandrii ruşi pentru a scoate la suprafaţă acest fragment de meteorit cu o lungime de 1,5 metri, după ce l-au înfăşurat într-un material special şi l-au plasat pe o folie metalică când acesta se afla încă în apă.

Fragmentul a fost apoi tractat spre mal şi plasat pe o platformă pentru a fi cântărit, însă operaţiunea nu a fost lipsită de peripeţii.

Roca s-a sparat în cel puţin trei bucăţi mari în timp ce era ridicată la suprafaţă cu ajutorul unui sistem de pârghii şi frânghii.

Apoi, cântarul s-a defectat, imediat după ce a indicat greutatea de 570 de kilograme.

Misiunea scafandrilor a fost la rândul ei îngreunată de faptul că fragmentul se afla la o adâncime de 13 metri, nu de 6-8 metri cum se credea iniţial.

Postul de televiziune Vesti 24 afirmă că, după incidentul din 15 februarie, scafandrii ruşi au recuperat mai mult de 12 fragmente din Lacul Cerbakul. Doar patru sau cinci dintre ele s-a dovedit a fi cu adevărat meteoriţi.