Home » D:News » Cum au crescut dinozaurii aşa de mari? Secretul este ascuns între oasele lor, sugerează cercetări recente

Publicat: 27.10.2013
Mulţi dinozauri erbivori atingeau dimensiuni enorme, fiind mult mai mari decât mamiferele erbivore terestre care au trăit după ei. Modul în reuşeau să crească atât de mari unii dinozauri vegetarieni a rămas multă vreme neînţeles pe deplin; recent, însă, un nou studiu a sugerat că secretul s-ar ascunde între oasele lor.

Unele specii de dinozauri, dintr-un grup numit sauropode, cântăreau peste 30 de tone; printre ele se numără specii masive precum Diplodocus şi Apatosaurus.

În schimb, unul dintre cele mai mari mamifere terestre cunoscute, un animal asemănător unui rinocer, creştea doar până la o treime din această mărime.

Paleontologii au fost mereu intrigaţi de această diferenţă, însă un nou studiu sugerează că explicaţia ar ţine de proprietăţile diferite ale cartilajelor, care leagă între ele diferite oase.

Cartilajele se structurează diferit la mamifere faţă de dinozauri, iar această diferenţă ar putea explica, printre altele, de ce există atât de puţine mamifere terestre uriaşe. Studiul a fost realizat de specialişti de la Richard Stockton College of New Jersey, iar rezultatele au fost publicate în  PLOS ONE.

Cercetătorii au măsurat grosimea la capete a oaselor lungi ale braţului şi coapsei la mamifere şi dinozauri, precum şi la păsări şi reptile actuale, pentru a vedeea cum se modifică articulaţiile pe măsură ce talia animalului creşte.

Grosimea osului, precum şi distanţele dintre capetele oaselor, au ajutat la reconstituirea structurii articulaţiilor dintre oase.

La mamifere, pe măsură ce animalul creşte, oasele devin mai rotunjite la capete, iar cartilajele se subţiază şi se întind acoperind  aceste suprafeţe şi transferând greutatea pe toată suprafaţa articulaţiei.

La dinozauri, reptile moderne şi păsări, oasele tind să formeze capete mai late şi  mai plate pe măsură ce talia animalului creşte; în articulaţii se acumulează, în acest proces, tot mai multe straturi de ţesut cartilaginos, care măresc forţa  pe care o pot suporta aceste articulaţii. Iar printre forţele care acţionează asupra articulaţiilor se numără şi greutatea animalului.

Dar, deşi consideră ipoteza interesantă, nu toţi paleontologii sunt convinşi că aceste date explică suficient de bine de ce mult mai multe specii de dinozaurii decât de mamifere creşteau până la dimensiuni gigantice; nu este clar dacă o astfel de explicaţie mecanică directă poate lămuri diferenţele în structura cartilajelor.

În plus, puteau exista şi alte explicaţii pentru talia enormă pe care o atingeau unele specii de dinozauri: scheletul lor era mai uşor, oasele cuprinzând porţiuni pline cu aer; poate şi faptul că aveau pui care creşteau repede să fi contribuit la mărirea dimensiunilor.
Iar planeta pe care locuiau – Pământul având pe atunci continente mai mari (încă nefragmentate în măsura în care sunt azi), climă caldă şi vegetaţie luxuriantă – oferea spaţiu şi hrană din belşug dinozaurilor, condiţii optime care le permiteau acestora să crească până la mărimi impresionante.

Sursa: FOXNews

Terapia cu fructe coapte ar opri creșterea celulelor canceroase
A fost dezvoltată Inteligența Artificială care înțelege lumina din fotografii
De ce sunt afinele albastre?
Cercetătorii caută semne ale unei civilizații extraterestre în sistemul solar perfect matematic
Jean Negulesco, singurul regizor român nominalizat la Oscar. Vedetă la Hollywood, dar necunoscut în România
În urmă cu 55 de ani, Concorde, primul avion supersonic de pasageri din lume, decola de pe aeroportul din Toulouse
Cel mai bogat om din Asia organizează o petrecere extravagantă cu invitați celebri
Papa Francisc a spus care este „cel mai urât pericol al timpului nostru”
România produce cea mai curată mâncare din Uniunea Europeană
A fost inaugurat Satul Olimpic de la Paris 2024
Segmentul rusesc al Stației Spațiale Internaționale pierde aer în continuu
Reacția OMV Petrom la imaginile Greenpeace România: „Se derulează activități de mentenanță”
Schimbările climatice micșorează peștii, arată un nou studiu
Ce arată semințele și fructele din „casa” lui Goliat despre ritualurile filistenilor?
Risc de „dezastru ecologic” în Marea Neagră din cauza unei platforme aflate „într-o stare avansată de degradare”
Vesta care poate detecta semnele precoce ale bolii mușchiului cardiac
Astronomii au găsit mai multă apă decât în oceanele Pământului într-un loc în care se formează planete
Test de cultură generală. De ce a fost construit Arcul de Triumf din București?