Home » D:News » Cum poţi afla dacă suferi de boala care îţi ia minţile? Cu un simplu test de ochi!

Publicat: 17.11.2013
Un control oftalmologic ar putea fi soluţia pentru diagnosticarea maladiei Alzheimer, potrivit oamenilor de ştiinţă americani, care au realizat un studiu pe şoareci prin care au analizat schimbărille care au loc la nivelul unor celule de pe retină, informează bbc.co.uk.

O echipă de cercetători a descoperit că şoarecii programaţi genetic să sufere de Alzheimer au înregistrat modificări în ceea ce priveşte dimensiunea stratului celular al ochilor. Schimbările care au loc la nivelul unor celule de pe retină pot contribui la diagnosticarea şi urmărirea evoluţiei bolii Alzheimer, spun oamenii de ştiinţă.

Deoarece retina este o extensie directă a creierului, cercetătorii consideră că pierderea straturilor neuronale care alcătuiesc retina ar putea avea legătură cu pierderea celulelor cerebrale în cazul bolii Alzheimer. Potrivit oamenilor de ştiinţă, această descoperire ar putea face ca, în viitor, medicii oftalmologi să fie capabili să detecteze boala Alzheimer la un control obişnuit, dacă vor avea instrumentele corespunzătoare.

Modificările care au loc în aceste straturi celulare de pe retină ar putea ajuta, de asemenea, la detectarea glaucomului – care provoacă orbirea şi este considerată o boala neurodegenerativă la fel ca maladia Alzheimer -, au spus cercetătorii.

Potrivit lui Scott Turner, director al programului dedicat tulburărilor de memorie de la Georgetown University Medical Center, retina este o extensie a creierului, deci este firesc să se verifice dacă anumite procese patologice care au loc în creierul unei persoane ce suferă de Alzheimer se regăsesc şi la nivelul ochilor.

Turner şi colegii săi au analizat dimensiunea retinei într-o zonă care nu a mai fost investigată înainte. Astfel, a descoperit că reducerea dimensiunii retinei s-a produs numai în cazul şoarecilor care sufereau de Alzheimer.

Oamenii de ştiinţă sunt de părere că această cercetare reprezintă o nouă cale de înţelegere a modului în care maladia Alzheimer evoluează şi ar putea fi o soluţie pentru diagnosticarea acestei boli.

Potrivit cercetătorilor, este nevoie de efectuarea studilor pe oameni pentru a afla dacă schimbările care au avut loc la şoareci vor avea loc şi la aceştia. În prezent, indicatorii prin care este diagnosticată boala Alzheimer sunt fie costisitori, fie invazivi. O scanare a dimensiunii retinei ar fi şi o soluţie ieftină şi noninvazivă.

Alzheimer este o boala neurodegenerativă şi este cel mai cunoscut tip de demenţă. Cauza dezvoltării acestei boli este încă necunoscută şi nu există tratament care să o vindece. De multe ori, trece neobservată mulţi ani, până când se degradează prea multe celule şi simptomele devin vizibile. Se consideră că tratarea acestei boli din timp este o acţiune vitală în prevenirea pierderii memoriei.

Surse: Mediafax, BBC News