Home » D:News » Ne naştem apă şi murim pământ: la naştere corpul uman conţine 75% apă

Ne naştem apă şi murim pământ: la naştere corpul uman conţine 75% apă

Publicat: 28.11.2013
Dacă ne gândim la un bebeluş din punct de vedere al compoziţiei chimice, el este un sac alcătuit din sute de milioane de atomi.

Potrivit lui Neil Shubin, autorul cărţii „The Universe Within: The Deep History of the Human Body”,  în formula chimică a unui bebeluş, cei mai des întâlniţi atomi sunt cei de hidrogen şi oxigen. Desigur, din moment ce oamenii sunt foarte „apoşi”, mai ales atunci când se nasc, acest lucru nu ar trebui să ne mire dacă ne gândim că apa este alcătuită din doi atomi de hidrogen şi unul de oxigen.

Aşadar, când un om se naşte, corpul lui este alcătuit din 75% apă. Cu alte cuvinte, ne naştem mai puţin umezi ca un cartof (care are 80% apă), dar surclasăm bananele (care au 74% apă).

Compoziţia chimică a unui nou-născut    (Foto: Robert Krulwich/NRP)Compoziţia chimică a unui nou-născut

Chiar dacă nu suntem la fel de „hidrataţi” ca un pepene roşu (care conţine 93,5% apă), noi ne începem vieţile ca nişte picături de rouă. Doar că, odată ce creştem şi ne dezvoltăm, începem treptat să ne uscăm. Şi cu cât trăim mai mult, cu atât ne uscăm mai mult. Mai exact, la doar un an după naştere, corpul unui bebeluş conţine apă în proporţie de 65%, cu 10 procente mai puţin comparativ cu un an în urmă, indică U.S. Geological Survey.

Mai mult, la maturitate, bărbaţii sunt 60% apă, iar femeile 55%. Cât despre persoanele în vârstă, ele conţin doar 50% apă.

Desigur, procentul de apă din corp variază de la un individ la altul. De exemplu, cu cât eşti mai musculos, cu atât eşti mai „bogat” în apă. De asemenea, din cauză că, î general, femeile au mai multe celule adipoase, ele sunt un pic mai uscate, comparativ cu bărbaţii.

Care sunt părţile din corp care conţin cea mai mare parte din apă?

Creierii, plămânii, inima şi rinichii conţin cele mai umede ţesuturi. Mai exact, aceste organe conţin apă în proporţie de 65%- 85% apă. Oasele, care sunt destul de uscate, conţin şi ele apă în proporţie de 31%.

Deşi, suntem tentaţi să credem că cea mai mare parte din apă se găseşte în vene, în realitate, aceasta este stocată în cele 100 de trilioane de mici celule. Suntem un ansamblu de mici pacheţele de apă uşor sărată precum marea din care am ieşit. Doar că, pe măsură ce îmbătrânim, apa se evaporă şi dispare, iar odată cu ea ne ducem şi noi.

Sursa: NRP