Home » D:News » Unde a luat naştere viaţa pe Terra? O nouă teorie vine să ne indice cine au fost primii „locuitori” ai planetei

Autor: Maria Olaru 12.09.2013
O nouă cercetare indică faptul că primele forme de viaţă care s-au înmulţit pe planetă şi-au avut originea în subteran.

Modul în care viaţa a apărut pe Pământ continuă să fie unul dintre cele mai mari mistere ale lumii. Acum, însă, oamenii de ştiinţă susţin că primele forme de viaţă de pe Terra care s-au înmulţit nu îşi aveau originea la suprafaţa planetei, aşa cum se credea până acum, ci în subteran.

În urma cercetărilor realizate recent, oamenii de ştiinţă au descoperit microbi care trăiesc şi se reproduc la 5 km în subteran. Mai mult, studiile au demonstrat că este foarte posibil ca aceste forme de viaţă să fi supravieţuit în izolare totală timp de milioane , poate chiar miliarde, de ani.

Unul dinte ultimele studii realizate în straturile profunde ale biosferei a scos la iveală că aceşti microbi formează, în subteran, o comunitate din indivizi care, în ciuda faptului că trăiesc la în zone diferite, sunt similari din punct de vedere genetic.

Similaritatea globală a unor astfel de forme de viaţă izolate sugerează faptul că ele ar fi evoluat direct dintr-un strămoş comun care a trăit cu mult timp în urmă, acum aproximativ 3,5 miliarde de ani.

Un număr destul de mare de oameni de ştiinţă cred că primele forme de viaţă ar fi putut să evolueze, mai întâi, în straturile profunde ale biosferei, unde s-ar fi hrănit nu cu energia solară, ci cu un combustibil produs din hidrogen şi metan şi care poate fi produs în anumite roci expuse la temperaturi şi presiuni mari.

Această descoperire susţine ideea că viaţa nu a luat naştere în „supa primordială”, adică în lacurile şi mările de la suprafaţă, cu în fisurile umplute din subteran umplute cu apă.

În studiu, oamenii de ştiinţă au analizat secvenţe ADN ale microbilor care se hrănesc cu hidrogen şi care au fost extraşi din diferite colţuri ale lumii, precum America de Nord, Europa, Africa de Sud şi Japonia. Spre surprinderea cercetătorilor, oamenii de ştiinţă au descoprit că microbii erau similari în proporţie de 97%, ceea ce însemnă că ei fac parte din aceeaşi specie.

„Nu cunoaştem adâncimea maximă la care trăiesc aceste organisme. Ele ar putea să supravieţuiască şi la 10 km în straturile profunde ale biosferei”, a explicat dr. Shrenk.

Ideea potrivit căreia viaţa îţi are originea în „supa primordială” a fost lansată de Harold Urey şi Stanley Miller, de la Universitatea Chicago, în 1953. Atunci, ei au indicat că este posibil să se construiască blocuri de viaţă relativ complexe, precum aminoacizii dintr-o „supă” de substanţe chimice simple topite împreună prin descărcări electrice (care ar fi trebuit să simuleze fulgere).

Cu toate acestea, de atunci au mai existat şi alte păreri, unii oameni de ştiinţă insistând că acest scenariu al celor doi specialişti de la Universitatea din Chicago are unele probleme. De exemplu, acum 3,5 miliarde ani, suprafaţa planetei era supusă unei radiaţii intense cu ultraviolete care ar fi distrus molecule biologice complexe expuse la la lumină.

În cercetarea recentă, oamenii de ştiinţă au arătat că aceşti microbi din subteran exploatează un proces biologic numit serpentinizare, în care hidrogenul şi metanul se produc atunci când apa intră în contact cu olivina (un mineral obişnuit) în condiţii se temperatură şi presiune crescute. Astfel, microbii folosesc hidrogenul pentru a se alimenta şi metanul ca sursă de carbon, lucru care îi face să fie independenţi de microbii fotosintetici şi de plantele care trăiesc la suprafaţa Pământului.

Oamenii de ştiinţă au descoperit că în subteran microbii pot trăi la temperaturi de 120 de grade Celsius şi la o presiune de 50 de ori mai mare decât cea de la suprafaţă.

Un câine și-a așteptat stăpânul în fața unui spital din Turcia timp de aproape o săptămână