Home » D:News » Rescriem manualele de zoologie? Oamenii de ştiinţă au făcut o descoperire uimitoare despre păianjeni

Publicat: 19.12.2013
După sute de ani în care păianjenii au fost descrişi ca fiind exclusiv carnivori, cercetătorii britanici şi elveţieni au descoperit că, pentru cel puţin o familie de păianjeni, această afirmaţie este greşită: aceste creaturi nu sunt 100% prădătoare, ci consumă, pe lângă insecte, şi alte tipuri de hrană.

Păinajenii din familia Araneidae nu sunt exclusiv carnivori: ei consumă insecte – prinse în plasele pe care le ţes – dar mănâncă şi polen şi spori de ciuperci, pe care le adună din aer.

Până la un sfert din dieta lor este reprezentat de polen, chiar şi atunci când au la dispoziţie insecte din plin.

Cercetătorii de la Universitatea din Exeter şi Universitatea din Berna au studiat, prin metoda analizei izotopilor, modul în care păianjenii tineri incorporează în alimentaţia lor resurse vegetale. Au descoperit că alimentaţia păianjenilor era compusă, în proporţie de cca. 75%, din insecte zburătoare, restul de 25% fiind reprezentat de polen. Păianjenii care consumau atât insecte, cât şi polen aveau o alimentaţie optimă, combinaţia oferindu-le toţi nutrienţii esenţiali.

Deoarece proporţia de polen în alimentaţie este ridicată, cercetătorii sunt de părere că păianjenii – cel puţin  cei din familia araneidelor, studiaţi de ei – ar trebui clasificaţi de acum înainte drept omnivori, nu carnivori.

Aceşti păianjeni îşi consumă adesea proprile plase uzate, „reciclând” astfel proteinele din mătasea de păianjen, şi unii oameni de ştiinţă au sugerat că, astfel, consumă în mod accidental polen, acesta fiind prins întâmplător de firele lipicioase ale plasei.

Dar acest nou studiu arată că aşa ceva ar fi imposibil datorită dimensiunii granulelor de polen; dovezile  arată că păianjenii le consumă în mod activ, acoperindu-le cu un strat de enzimă digestivă şi absorbind apoi conţinutul.

Sursa: Science Daily / Foto: David R. Tribble, CC BY-SA 2.0

10 obiecte despre care n-ai știut că sunt făcute din petrol
Test de cultură generală. Care este diferența dintre lama și alpaca?
„Stratul D” al Pământului: O relicvă misterioasă la 3.000 de kilometri adâncime