Home » D:News » Aventuri în spaţiu: a doua ieşire pe orbită a astronauţilor de pe ISS a fost amânată din cauza unei anomalii

12.23.2013
Doi astronauţi de pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS) au efectuat cu succes sâmbătă o primă ieşire pe orbită pentru a repara un circuit de răcire, însă o anomalie apărută la unul dintre costumele spaţiale a dus la amânarea cu 24 de ore, pe 24 decembrie, a următoarei ieşiri orbitale.

Potrivit AFP, NASA a anunţat această decizie, sâmbătă seară, precizând că este vorba de o problemă cauzată de condensul produs în costumul astronautului Rick Mastracchio, în vârstă de 53 de ani, unul dintre cei doi astronauţi care au ieşit pe orbită sâmbătă.

NASA a constatat acea anomalie abia la încheierea misiunii, în camera de decompresie de la bordul ISS.

Agenţia spaţială americană a subliniat faptul că această anomalie nu are nicio legătură cu scurgerea de apă care s-a produs, în iulie, în casca astronautului italian Luca Parmitano de la Agenţia Spaţială Europeană. Din cauza acelei defecţiuni, astronautul italian a fost nevoit să revină de urgenţă la bordul ISS.

Este acelaşi costum ce a fost utilizat sâmbătă în timpul ieşirii pe orbită de al doilea astronaut, Mike Hopkins, în vârstă de 44 de ani. NASA a dat asigurări în această săptămână, spunând că ambele costume se aflau în stare perfectă de funcţionare.

„Coordonatorii zborurilor spre ISS au decis să folosească un costum de schimb pentru Rick Mastracchio pentru a doua ieşire orbitală”, se afirmă într-un comunicat emis de NASA.

O zi suplimentară înainte de acea următoare misiune pe orbită va permite astronauţilor de la bordul ISS să pregătească în amănunt acel costum.

Agenţia spaţială americană afirmă că cei doi astronauţi „nu s-au aflat niciodată în pericol în timpul ieşirii pe orbită” şi a precizat, de mai multe ori, că interioarele căştilor celor doi astronauţi au rămas uscate.

Rick Mastracchio şi Mike Hopkins au fost extrem de eficienţi, sâmbătă, terminându-şi misiunea în cinci ore şi 29 minute, cu o oră mai puţin decât era prevăzut, executând, totodată, o parte din lucrările programate pentru a doua ieşire orbitală, ce a fost programată pentru marţi, 24 decembrie, începând de la ora 12.10 GMT. Acea ieşire ar trebui să dureze şase ore şi 30 de minute şi putea duce la finalizarea operaţiunii de înlocuire a pompei defecte din sistemul de răcire, fără a mai fi nevoie de efectuarea unei a treia ieşiri orbitale, care, înainte de această amânare de 24 de ore, era programată pentru 25 decembrie.

Sâmbătă, Rick Mastracchio şi Mike Hopkins au deconectat cele patru conducte de amoniac ale pompei defecte şi conexiunile electrice cu un avans de o oră şi jumătate faţă de programul stabilit.

Echipele de la sol le-au cerut apoi să înceapă să excute o parte din sarcinile programate pentru a doua ieşire pe orbită.

Cei doi astronauţi au început să scoată pompa de amoniac defectă, care are mărimea unui frigider şi cântăreşte 353 de kilograme, ce fusese deja înlocuită în 2010, pentru a o lega, provizoriu, de unul dintre tronsoanele ISS din apropiere.

Pentru acest „balet orbital”, cei doi astronauţi au fost asistaţi de un braţ telescopic al ISS, lung de 15 metri, manevrat din interiorul staţiei de japonezul Koichi Wakata, care a coordonat operaţiunile.

Această reparaţie nu putea să aştepte prea mult, explicase NASA, care a încercat iniţial să rezolve această problemă de la distanţă, acţionând o valvă, pentru a o compensa pe aceea care este blocată şi care împiedică o circulaţie normală a amoniacului în circuitul de răcire.

Dacă o altă defecţiune se va produce în al doilea circuit de climatizare, ISS se va afla atunci într-o situaţie periculoasă, necesitând o potenţială evacuare a echipajului.

După această pană, produsă pe 11 decembrie, climatizarea de pe ISS este asigurată de acel circuit secundar, care nu poate să asigure de unul singur toate nevoile de pe ISS. Echipamentele non-esenţiale de pe staţie au fost oprite din acest motiv.

Această pană nu a pus totuşi nicio secundă în pericol vieţile celor şase membri ai echipajului de pe ISS, a precizat NASA.

Decizia agenţiei spaţiale americane de a efectua aceste ieşiri orbitale în regim de urgenţă a condus la amânarea pentru începutul lunii ianuarie a lansării capsulei de tip cargo Cygnus, fabricată de compania americană Orbital Science, care trebuia iniţial să îşi efectueze prima ei misiune de reaprovizionare a ISS pe 19 decembrie.

Ieşirea orbitală de sâmbătă a făcut ca numărul astronauţilor – provenind din nouă ţări – care au ieşit în spaţiu în exteriorul ISS să ajungă la 113: ei au petrecut în total 1.100 de ore în spaţiu, adică aproape 46 de zile.

Pentru Rick Mastracchio, a fost cea de-a şaptea „escapadă” orbitală, care a făcut ca timpul său total petrecut în spaţiu în afara staţiei să ajungă la 46 de ore. În schimb, misiunea de sâmbătă a reprezentat prima ieşire orbitală pentru Mike Hopkins.