Home » D:News » Cum sună „glasul” Soarelui şi al Universului?

Cum sună „glasul” Soarelui şi al Universului?

Publicat: 07.01.2014
Ne gândim adesea la cosmosul de dincolo de noi ca la un spaţiu pe cât de vast, pe atât de tăcut. Dar nu este aşa; spaţiul cosmic este plin de sunete, numai că acestea sunt, de cel mai multe ori, emise la frecvenţe inaudibile pentru urechea umană. Transpunând aceste sunete în frecvenţe accesibile auzului nostru, un proiect condus de compozitorul multimedia Andrew Williams, la Universitatea din Leicester, dezvăluie modul în care sună zgomotele emise de Soare şi de graniţa dintre vidul întunecat al spaţiului cosmic şi atmosfera Pământului.

Andrew Williams a utilizat date colectate de sateliţi şi antene radio şi a transpus sunetele într-o gamă de frecvenţe audibile  pentru om. Rezultatul a fost surprinzător: electronii care ajung în straturile superioare ale atmosferei terestre dau naştere unui sunet care aminteşte de cântecul păsărilor, dimineaţa în zori. Aceste înregistrări au şi fost utilizate de compozitor pentru a crea o piesă audio numită Chorus, căci evocă întocmai corul matinal al păsărilor cântătoare.

Paralel, se aude un fel de vuiet profund, care este „glasul” Soarelui, mai exact sunetul produs de valurile de plasmă ce străbat Soarele – un ritm pe care artistul îl aseamănă cu bătăile de inimă ale Sistemului Solar.

În ansamblu, spune Andrew Williams, aceste sunete au „un  specific animal” care l-a surprins.

În cadrul proiectului său la Universitatea din Leicester, Andrew Williams a explorat noi moduri de a prezenta şi explica publicului cercetarea ştiinţifică; rezulatele au fost prezentate într-o expoziţie numită Trajectory , la centrul de artă al universităţii. Expoziţia foloseşte mijloace vizuale, audio şi digitale, combinate pentru a realiza compoziţii muzicale noi şi instalaţii interactive.

Glasul Soarelui şi al spaţiului cosmic pot fi ascultate aici.