Home » D:News » Este Universul infinit şi veşnic? Cea mai precisă măsurătoare de până acum indică răspunsul

Publicat: 09.01.2014
Astronomii au măsura distanţele între galaxii cu o precizie nemaiîntâlnită până acum: 1% - o reuşită care va contribui în mod esenţial la întocmirea unei hărţi detaliate a Universului şi la determinarea naturii energiei negre.

„Nu sunt multe lucruri în viaţa noastră despre care să putem spune că le cunoaştem cu precizie de 1%”, spune prof. David Schlegel, fizician în cadrul Lawrence Berkeley National Laboratory şi cercetător principal în cadrul Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS).

„Cu 20 de ani în urmă, astronomii se contraziceau în privinţa unor estimări care difereau între ele cu până la 50%. Acum 5 ani, am redus aceste diferenţe la 5%;  în urmă cu un an era de 2%. Precizia de 1% va fi standardul pentru mult timp de acum înainte.”

„Acum, cunosc mărimea Universului mai bine decât cunosc mărimea casei mele”, a adăugat prof. Schlegel.

Astronomii proiectului BOSS au folosit oscilaţiile acustice ale barionilor (BAO) drept „riglă” pentru măsurarea distanţelor intergalactice.

BAO reprezintă urmele „îngheţate”, conservate în timp, ale undelor de presiune care s-au deplasat prin Univers în primele stadii ale formării lui, contribuind la stabilizarea poziţiei galaxiilor, aşa cum le vedem azi.

„Natura ne-a oferit o «riglă» excelentă”, spune Ashley Ross, astronom la Universitatea Portsmouth. Din  întâmplare, rigla este lungă de o jumătate de miliard de ani-lumină, aşa că putem măsura precis distanţele, chiar de la mare depărtare.”

Determinarea precisă a distanţelor este una dintre dificultăţile majore ale astronomiei.

„Odată ce ştii cât de departe se află un obiect spaţial, dintr-o dată devine mult mai uşor să afli orice altceva despre el”, spune Daniel Eisenstein, director al Sloan Digital Sky Survey III.

Distanţele măsurate în cadrul proiectului BOSS vor ajuta la precizarea unor trăsături cosmologice fundamentale – de pildă, modul în care aşa-numita energie neagră accelerează expansiunea Universului. Cele mai recente rezultate indică faptul că energia neagră este o constantă cosmologică, a cărei valoare nu se modifică în timp şi spaţiu.

Aceste distanţe furnizează, de asemenea, un mijloc excelent de a estima curbura spaţiului cosmic.

„Răspunsul este că nu e prea curbat. Universul este extraordinar de plat”, spune prof. Schlegel. „Iar acest lucru are implicaţii în a stabili dacă Universul este infinit.”

”Deşi nu putem spune cu certitudine, se pare că Universul se extinde continuu în spaţiu şi va dura veşnic în timp. Rezultatele noastre sprijină ideea unui Univers infinit”, spune astronomul.

Când proiectul BOSS se va încheia, el va fi colectat înregistrări de înaltă calitate ale spectrelor de emisii a 1,3 milioane de galaxii, plus 160.000 de quasari (nuclee galactice care emit canitiăţi foarte mari de energie) şi mii de alte obiecte astronomice. O analiză a datelor adunate până acum – completă în proporţie de 90% – a fost publicată pe arXiv, rezultatele finale fiind aşteptate în luna iunie a acestui an.

După aceea, studii viitoare vor trebui să „umple” golurile dintre graniţele delimitate prin studiul BOSS.