Home » D:News » Cum ne va ajuta studierea păsărilor din satelit să detectăm cutremurele cu 5 ore înainte să aibă loc?

Publicat: 21.01.2014
Păsările de talie mică vor fi monitorizate din spaţiu, începând de anul viitor, prin intermediul unei noi tehnologii care ar putea fi folosită pentru sistemele de avertizare în cazul erupţiilor vulcanice şi al cutremurelor, informează dailymail.co.uk.

Astronauţii plănuiesc să instaleze pe Staţia Spaţială Internaţională un receptor dedicat animalelor sălbatice, care va monitoriza continuu traseul a mii de specii de talie mică.

Noua tehnologie presupune folosirea transmiţătoarelor radio din ce în ce mai mici, ceea ce înseamnă că până şi insectele ar putea purta un asemenea dispozitiv.

Se ştie despre animale că simt activitatea tectonică înainte de evenimentele seismice majore, o abilitate care ar putea fi folosită pentru ca oamenii să fie avertizaţi în prealabil despre dezastrele naturale.

Uschi Müller, coordonatorul proiectului Icarus, spune că păsările şi animalele care trăiesc în apropierea zonelor predispuse la dezastre ar putea fi echipate cu asemenea dispozitive. Müller este de părere că aceste dispozitive ar putea avertiza populaţia cu circa cinci ore înainte de producerea unui dezastru.

De asemenea, dispozitivul ar putea ajuta la prevenirea răspândirii bolilor de origine animală, precum gripa aviară şi virusul West Nile.

Aproximativ 70% dintre epidemiile mondiale sunt rezultatul contactului dintre om şi animale, dar, fără un sistem de urmărire pe o distanţa mare, este dificil de prezis unde se vor răspândi.

Schema Icarus, un proiect iniţiat de agenţiile spaţiale germane şi ruse şi 12 grupuri ştiinţifice, va începe prin montarea unor transmiţători pe păsări mici, dar oamenii de ştiinţă speră că vor putea monitoriza şi insectele în câţiva ani.

„Pentru început, oamenii de ştiinţă de la Icarus vor folosi transmiţătoare de 5 grame, dar, în viitor, vom folosi unele mai mici, cu o greutate sub 1 gram, ceea ce ne va permite să monitorizăm insecte”, a declarat Uschi Müller, pentru publicaţia The Observer.

Receptorul Icarus va înconjura Staţia Spaţială, la 322 de kilometri deasupra Pământului – o orbită relativ joasă -, permiţând monitorizarea chiar şi a liliecilor şi a gândacilor.

Oamenii de ştiinţă nu au aflat deocamdată motivul pentru care animalele sunt capabile să simtă schimbările tectonice înaintea oamenilor şi chiar, în unele cazuri, înaintea echipamentelor de monitorizare seismică.

Colonii de păsări, insecte, broaşte şi şerpi şi-au abandonat habitatele cu ore înaintea producerii unui cutremur, se arată în unele rapoarte.

O teorie susţine că animalele care trăiesc în sau în apropierea apelor subterane sunt mai sensibile la orice schimbare în compoziţia chimică a acestora, deci ar putea simţi modificările subtile cauzate de schimbările din subteran, cu mult înaintea mişcărilor tectonice.

O altă explicaţie este că animalele sunt mult mai sensibile la vibraţii.

Proiectul Icarus va fi, de asemenea, foarte valoros pentru conservarea speciilor.

Graham Madge, de la Royal Society for the Protection of Birds (RSPB), a spus că sunt puţine lucruri cunoscute despre rutele unor păsări migratoare, precum privighetorile.

„Înţelegerea rutelor pe care le urmează ne poate ajuta să le protejăm şi să prevenim gradul mai mare decât normal de infecţie în rândul populaţiei sălbatice. Noi încă nu ştim unde se duc şi unele sunt aici doar pentru câteva luni. Fără a şti exact unde se duc şi când nu putem înţelege cum să le protejăm”, a mai spus acesta.

Valurile de căldură din 2022 au cauzat 20.000 de decese „în exces” în Europa
Milioane de păsări au murit în SUA în cel mai grav dezastru zoosanitar
Două găuri negre s-au unit întâmplător și au creat ceva nemaivăzut până acum
Capcana rusească întinsă României. „Cerințele rușilor puneau în joc suveranitate noastră națională!”
Cercetătorii au creat ochi în miniatură în laborator. Ce au încercat să afle?
Multe planete ar putea avea atmosfere bogate în heliu, potrivit unui studiu
O nouă specie de tardigradă a fost găsită în dunele de nisip din Finlanda
Mumificarea la egiptenii antici nu a fost niciodată menită să păstreze corpurile, dezvăluie o nouă expoziție
Virgiliu, poetul preferat al romanilor
OMS a elaborat o nouă listă de agenți patogeni care ar putea declanșa epidemii sau pandemii
Atomii de aur ar putea debloca reacții organice necesare tehnologiilor din viitor
Cum să te trezești mai bine dimineața? Iată patru pași simpli de urmat
Un mesaj în sticlă găsit în Scoția este printre cele mai vechi descoperite vreodată
Recomandarea de opt pahare de apă pe zi, excesivă pentru majoritatea oamenilor, arată un studiu
Milioane de chinezi din „orașul iPhone”, blocați din cauza restricțiilor COVID-19
Cât a cheltuit Rusia pentru războiul din Ucraina?
O nouă specie de dinozaur a fost descoperită în Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului