Home » D:News » Descoperire ştiinţifică uluitoare: „E începutul unei noi epoci în medicină”, anunţă specialiştii

Publicat: 30.01.2014
Cercetătorii specializaţi în studierea celulor suşă au anunţat o „descoperire ştiinţifică majoră”, ce are potenţialul de a deschide calea către o nouă epocă a medicinei personalizate.

Oamenii de ştiinţă din Japonia au arătat că celulele suşă pot fi create rapid prin simpla scufundare a celulelor sanguine în acid.

Celulele tratate cu acid ar putea deveni o metodă eficientă utilizată pentru a vindeca o serie de boli grave, precum maladia Alzheimer, cele cardiace şi accidentele vasculare cerebrale, au anunţat oamenii de ştiinţă japonezi.

Deşi substanţele acide au efecte distrugătoare asupra celulelor vii, cercetătorii de la Riken Centre for Developmental Biology din Kobe, Japonia, spun că substanţele cu o aciditate moderată pot fi utilizate pentru a readuce celulele la o stare neutră, din care acestea pot fi transformate într-o varietate de alte tipuri de celule.

Această descoperire reprezintă un pas major pentru programele care se ocupă cu producerea în laborator a organelor şi a ţesuturilor, o disciplină vitală în lupta contra unor afecţiuni precum maladia Alzheimer, vătămările măduvei spinării, accidentele vasculare cerebrale, maladiile cardiace şi artrita reumatoidă.

Cercetătorii niponi au descoperit că expunerea unor celule de şoarece la acţiunea unor factori cu aciditate moderată a dus la revenirea acelor celule într-o stare neutră timp de 30 de minute.

Experţii în domeniu consideră că, din acea stare neutră, celulele pot fi transformate apoi în orice alt tip de celule vii.

Această descoperire este deosebit de importantă, întrucât ea înseamnă că „leacul” pentru o varietate de boli grave ar putea să provină chiar din corpul pacientului.

Chris Mason, profesor de medicină regenerativă la University College London, afirmă că în cazul în care această tehnică se va dovedi funcţională şi în cazul oamenilor, „atunci vom putea spune că a sosit în sfârşit epoca medicinei personalizate”. „Mason a descris pentru BBC cum a reacţionat atunci când a auzit despre această descoperire: „M-am gândit – «Dumnezeule, asta schimbă totul!». Este o descoperire foarte incitantă şi cu adevărat surprinzătoare”.

Profesorul Robin Lovell-Badge de la Medical Research Council afirmă că este vorba despre o reuşită „remarcabilă”, iar Dr. Dusko Ilic de la Kings College London afirmă că este „o descoperire ştiinţifică majoră”.

Recent, cercetătorii suedezi au anunţat că au descoperit o metodă acceptabilă din punct de vedere etic pentru a produce celule suşă în număr mare. Acestea ar putea fi stocate şi transformate în alte tipuri de celule, oferind astfel un tratament revoluţionar pentru pacienţii care au nevoie să îşi înlocuiască anumite ţesuturi, organe sau chiar părţi din corp care sunt bolnave, uzate sau chiar complet distruse.

Cercetătorii de la Institutul Karolinska din Stockholm au descoperit astfel o metodă pentru a extrage în condiţii de deplină siguranţă o singură celulă suşă dintr-un embrion. Ei au reuşit apoi să o menţină în viaţă şi să o facă să se multiplice, folosind versiunea de laborator a unei proteine care există în embrion.

Surse: Mediafax, Daily Mail, BBC News, Nature, Riken