Home » D:News » Atenţie, fumători! Pericolul neaşteptat: anumite vitamine ar putea favoriza dezvoltarea cancerului la plămâni

Publicat: 23.02.2014
Vitamina E şi suplimentele cu antioxidanţi ar putea accelera dezvoltarea tumorilor canceroase, în loc să le oprească evoluţia, au constatat cercetătorii suedezi, care au efectuat teste pe şoareci afectaţi de cancer la plămâni, informează dailymail.co.uk.

O echipă de cercetători ai Universităţii suedeze din Göteborg a administrat vitamina E şoarecilor cu cancer la plămâni în fază incipientă, observând ulterior că boala s-a răspândit mai rapid, iar animalele au murit de două ori mai repede decât se aşteptau.

Experimentele reluate pe celulele umane au confirmat descoperirea. Ulterior, şoarecilor li s-a administrat un al doilea medicament, un tip de antioxidant utilizat pentru tratarea maladiilor pulmonare asociate cu fumatul, cercetătorii observând că efectul de accelerare a fost acelaşi.

Pentru organismul sănătos, vitamina E şi alţi antioxidanţi au proprietăţi protectoare, deoarece distrug moleculele dăunătoare denumite radicali liberi. Oamenii de ştiinţă consideră însă că antioxidanţii ar putea de fapt să „hrănească” boala, după ce cancerul a început deja să se dezvolte, dezactivând mecanismele naturale de apărare ale organismului.

Cercetătorii suedezi au precizat că au administrat vitamina E în aceleaşi cantităţi regăsite în suplimentele alimentare.

Aceştia au recomandat ca vitamina E, precum şi suplimentele cu vitamina A şi C să fie „folosite cu prudenţă” de fumători, pacienţi cu cancer pulmonar şi cu bronşită, emfizem pulmonar şi alte afecţiuni cronice asociate cu fumatul, precizând că este încă devreme să afirme cu certitudine că aceste substanţe accelerează şi răspândirea altor forme de cancer.

Recomandarea oamenilor de ştiinţă suedezi, care au publicat studiul în revista Science Translational Medicine, nu se aplică însă şi „superalimentelor” bogate în aceste vitamine, cum ar fi afinele, deoarece acestea ar trebui consumate în cantităţi uriaşe pentru a oferi nivelurile de antioxidanţi din suplimente.

„Nu există dovezi convingătoare că antioxidanţii sau suplimentele cu vitamine ar putea reduce riscul de cancer, iar unele suplimente chiar cresc riscul. Au apărut, de asemenea, îngrijorări privind faptul că antioxidanţii ar putea interfera cu tratamentele împotriva cancerului. Recomandăm ca oamenii să se limiteze la o dietă sănătoasă, echilibrată, care ar trebui să ofere toate substanţele nutritive, fără să fie nevoie să ia suplimente”, a explicat şi Emma Smith, din partea Centrului de cercetare a cancerului din Marea Britanie.

Surse: Mediafax, Daily Mail, Universitatea Goteborg