Home » D:News » Planeta ideală evoluţiei vieţii se află aproape de sistemul nostru solar. Cum arată fiinţele care ar putea trăi aici

Publicat: 03.02.2014
Când ne imaginăm viaţa pe o altă planetă, ne gândim la o planetă la fel ca Terra, însă există planete care sunt chiar mai propice vieţii, deşi sunt diferite de a noatră. Astronomii au identificat deja locul unde s-ar afla o asemenea planetă, unde viaţa are şanse mai mari să se dezvolte, conditiile fiind mult mai bune.

Lângă steaua Alpha Centaruri B, aproape de sistemul nostru solar, s-ar afla o planetă pe care o echipă de astronomi canadieni o numesc “superlocuibilă”. Aici viaţa se poate dezvolta mai bine ca pe Terra, scrie New Scientist.

Imaginaţi-vă o lume de insule, mări nu foarte adânci şi dealuri, un loc unde formele de viaţă se pot dezvolta timp de 10 miliarde de ani de acum înainte. Aşa arată planeta despre care specialiştii cred că există, destul de aproape de noi. Este mai mare ca Terra şi aici gravitaţia este mai puternică.

Rene Heller si colegii ei de la McMaster University din Hamilton, Ontario, susţin că până acum cercetătorii îşi limitau prea mult criteriile de evaluare a planetelor care ar putea găzdui viaţa. Ei cautau doar planete similare Terrei, de aceeaşi dimensiune, care să orbiteze la o distanţă ideală de steaua lor.

Cu toate acestea, nu trebuie să uitam că pe Pământ viaţa există de doar 3,5 miliarde de ani, iar peste 1 sau 2 miliarde de ani, planeta noastră se va transforma într-una aridă şi fierbinte, cum este acum Venus.

Echipa lui Rene a căutat o planetă diferită de a noastră, una mai mare, care orbitează in jurul unei stele portocalii, mai mici decât Soarele nostru. Pentru că steaua este mai mică, viaţa pe această planetă ar putea exista mai mult timp, aproximativ 7-10 miliarde de ani, explica Rene Heller. Destul timp pentru ca formele de viaţă să fie foarte evoluate şi variate.

Pentru că planeta este mai mare ca Terra, ea îşi va menţine mai mult timp căldură din interior, va avea un câmp magnetic mai puternic şi astfel va fi mai protejată de radiaţiile cosmice care pot distruge viaţa.

Deocamdată această planeta nu a fost identificată de telescopul Kepler, care are ca misiune găsirea de exoplanete favorabile vieţii, însă ea ar putea fi detectată pe viitor. Există probabil o planetă solidă lângă steaua Alpha Centauri B, dar aceasta este prea aproape de ea ca să poată sustine viaţa aşa cum o ştim noi. Echipa lui Rene crede însă că va găsi o planetă similara, puţin mai departe de această stea.

Cum ar arăta o planetă “superlocuibilă”

Planeta pe care şi-o imaginează echipa lui Rene Heller este mai mare şi are o gravitaţie mai puternică, prin urmare relieful ei este puţin diferit de ce există pe Terra.

Aici sunt mări mai puţin adânci şi dealuri line, din cauza gravitaţiei formele de relief sunt mult mai plate ca pe planeta noastră.

În loc de continente mari sunt probabil arhipelaguri de insule, mult mai propice vieţii. Gandiţi-vă la zone precum Bahamas sau Indonezia.

Vegetaţia se dezvolta mai aproape de sol, atmosfera este mai densă, iar animalele probabil că sunt scunde şi solide.

Nimeni nu poate şti însă dacă aici pot exista forme inteligente de viaţă. Programul SETI, menit să aducă dovezi în acest sens, nu a găsit deocamdată nimic care să sugereze că avem printre vecini o civilizaţie superioară.

Surse: New ScientistPlanetary Habitability Laboratory