Home » D:News » Astronomii din Bârlad au observat cea mai nouă descoperire în spaţiu: Supernova 2014J

Autor: Marius Comper 02.03.2014
Supernova 2014J, descoperită în galaxia M 82 de astronomul Steve Fossey de la University of London Observatory, a fost observată, pe 30 ianuarie, cu ajutorul telescopului principal de la Observatorul Astronomic al Muzeului "Vasile Pârvan" din Bârlad, informează un comunicat remis Mediafax.

Supernova cu numele de 2014J a fost descoperită pe 21 ianuarie cu ajutorul unui telescop de 350 mm. Galaxia M 82 se află la aproximativ 12 milioane de ani lumină distanţă, în constelaţia Ursa Mare.

Astfel, în seara de 30 ianuarie, cu ajutorul telescopului principal al Observatorului Astronomic al Muzeului „Vasile Pârvan” din Bârlad, muzeograful Dumitru Ciprian Vîntdevară a reuşit să capteze mai multe imagini cu galaxia M 82, unde se află şi supernova recent descoperită (2014J).

În termeni generali, o supernovă reprezintă o etapă finală din evoluţia unei stele gigantice sau supergigantice (stele mult mai mari decât Soarele). Supernova este un fenomen violent, o explozie de proporţii greu de imaginat. Steaua în cauză îşi aruncă în spaţiul cosmic materialul din care a fost formată. Supernovele sunt extrem de luminoase şi de multe ori emit mai multă lumină decât toate stelele dintr-o galaxie. Există mai multe tipuri de supernove. Supernova 2014J este posibil să fie de tip Ia (după analizele spectrale).

Potrivit sursei citate, este posibil ca Observatorul Astronomic din Bârlad să fie primul observator astronomic public din România care a observat pentru prima dată supernova 2014J.

În timpul unui curs practic cu studenţii săi, Steve Fossey a observat o stea pe care nu o recunoştea din observaţiile anterioare. Din cauza vremii nefavorabile, au fost obţinute doar câteva imagini, dar s-a reuşit verificarea datelor prin intermediul unui alt telescop.

Ulterior, Uniunea Astronomică Internaţională a validat descoperirea profesorului Fossey şi a atribuit supernovei numele de 2014J. Această supernova este considerată a fi printre cele mai apropiate obiecte cereşti de acest gen de Pământ descoperite în ultimele decenii. Cea mai apropiată este supernova 1987A, descoperită în 1987 şi aflată la 168.000 ani lumină.

Surse: Mediafax, AstroBârlad