Home » D:News » Tot ce se credea despre antioxidanţi ar putea fi greşit. Cine ar trebui să evite aceste suplimente aparent sănătoase

Publicat: 05.02.2014
Suplimentele cu vitamine antioxidante accelerează dezvoltarea leziunilor precanceroase şi a cancerelor pulmonare precoce, la şoareci şi pe celule umane în laborator, potrivit unui studiu care a descifrat în premieră acest mecanism, informează AFP.

Antioxidanţii, precum vitaminele A, C şi E, permit neutralizarea radicalilor liberi produşi de organism, care sunt nocivi din cauza puterii lor oxidante ridicate ce poate să distrugă celulele, să accelereze îmbătrânirea şi să cauzeze cancer.

Oamenii de ştiinţă au crezut multă vreme că substanţele antioxidante ar putea să prevină tumorile canceroase, însă mai multe studii clinice recente sugerează faptul că ele nu au niciun efect pentru a împiedica declanşarea acestor boli, în special a cancerului pulmonar. Mai mult, ele pot chiar să crească riscurile pentru anumite grupuri vulnerabile, precum fumătorii.

Motivul pentru acest paradox a rămas până acum necunoscut, explică profesorul Martin Bergö, director al Centrului de cercetări asupra Cancerului din cadrul Institutului de Medicină din Göteborg, Suedia, principalul autor al acestui studiu, publicat miercuri în revista medicală americană Science Translational Medicine.

În acest studiu, şoareci modificaţi genetic pentru a dezvolta mici tumori la nivelul plămânilor au fost trataţi cu suplimente de vitamina E şi cu un medicament antioxidant.

„Am constatat că aceşti antioxidanţi au triplat numărul tumorilor şi au accelerat astfel foarte puternic agresivitatea acestora„, a explicat profesorul Martin Bergö.

Antioxidanţii au ucis acei şoareci de două ori mai repede„, a adăugat el, precizând că efectele acestor substanţe depind de dozajul acestora. Astfel, cu cât dozele erau mai mari, cu atât mai mari erau şi efectele.

Aceste rezultate au fost obţinute în două modele de cercetări diferite pe şoareci şi pe celule canceroase pulmonare umane in vitro.

Antioxidanţii stimulează progresia cancerului, diminuând cantităţile de proteină „p53”, al cărei rol principal constă în distrugerea celulelor tumorale pentru a evita ca acestea să provoace distrugeri la nivelul ADN-ului.

„Când am eliminat această proteină la şoareci şi din liniile celulare cu cancer pulmonar uman, antioxidanţii nu au mai avut efect”, a explicat Martin Bergö.

Antioxidanţii au o acţiune dăunătoare prin aceea că diminuează concentraţia de radicali liberi din tumori, fapt care duce la scăderea cantităţilor de proteină p53 din sânge şi permiţând celulelor canceroase să se multiplice.

Acest mecanism sugerează că persoanele cu mici leziuni sau tumori nediagnosticate în plămâni, fapt foarte probabil în cazul fumătorilor, ar trebui să evite suplimentele de antioxidanţi, sugerează profesorul Martin Bergö.

Rămâne de aflat dacă acest efect nefast al antioxidanţilor se produce şi pentru alte tipuri de cancer şi dacă aceste substanţe sunt benefice pentru persoane care prezintă riscuri mici de cancer, pentru a preveni astfel tumorile canceroase.

„Nu se ştie deocamdată dacă antioxidanţii pot să reducă riscul de cancer la persoanele cu o sănătate bună”, a adăugat profesorul Martin Bergö.

Un studiu realizat de National Cancer Institute din Statele Unite, publicat în 2011, realizat pe 28.000 de bărbaţi cu vârstele cuprinse în intervalul 55-74 ani, a demonstrat deja o legătură între beta-caroten, un puternic antioxidant prezent în numeroase legume, şi consumat de asemenea sub formă de supliment alimentat, şi o formă agresivă de cancer la prostată.

Acei cercetători au reamintit, totodată, că tratamentele anticancer vizează oxidarea celulelor canceroase pentru a le distruge. Antioxidanţii ar putea din acest motiv să slăbească acţiunea terapeutică a acelor tratamente.

Turismul spaţial ar putea anula eforturile de reparare a stratului de ozon
Avertisment de la cel mai înalt nivel. Europa ar putea rămâne fără gaze în sezonul rece
Astronomii au detectat bule produse de stelele muribunde în gazul interstelar al galaxiei noastre
Marius Tucă Show începe joi de la ora 20.00, live pe gandul.ro
Scurtă istorie a steagurilor de pirați. Care erau semnificațiile acestui simbol de temut?
Roverul Curiosity al NASA a surprins imagini uluitoare cu peisajul schimbător de pe Marte
Creierul caracatiței, mai asemănător cu cel al omului decât se credea. Cum și-au căpătat inteligența remarcabilă?
Studiu îngrijorător. Oceanul ar putea stoca mult mai puțin carbon decât am sperat
Cea mai mare adâncime la care a fost descoperită vreodată o epavă. Imagini cu distrugătorul american „Sammy B”
„Tehnologia militară care vede prin ziduri” tocmai a fost creată în Israel
Un studiu susține că sindromul impostorului nu ține cont de vârstă sau inteligență
Răcirea pasivă a locuințelor în perioadele caniculare este eficientă, spun cercetătorii
Cancerul mamar se răspândește mai agresiv noaptea, arată un nou studiu
Test de cultură generală. În ce direcție curge Dunărea?
Marte are atât de multă radiație, încât orice semn de viață ar fi îngropat adânc sub suprafață
Cât de realist este planul UE de a reduce la jumătate utilizarea pesticidelor?
Caniculă și disconfort termic în România. Ce temperaturi au anunțat meteorologii?
Povestea Palatului Universității din București (DOCUMENTAR)