Home » D:News » Ştiinţa dezvăluie un pericol neştiut: ce riscăm dacă mâncăm alimente prăjite, carne bine făcută şi dulciuri tratate termic

Publicat: 26.02.2014
Alimentele prăjite, cum ar fi carnea şi ouăle, conţin anumite substanţe asociate cu markerii maladiei Alzheimer, care cresc riscul apariţiei demenţei senile, au descoperit cercetătorii americani, informează dailymail.co.uk.

Cercetătorii americani de la Şcoala de medicină Mount Sinai din New York au descoperit o legătură între anumiţi compuşi chimici regăsiţi în carnea şi ouăle prăjite, dar şi în unele prăjituri, biscuiţi şi produse de patiserie, şi unii markeri ai maladiei Alzheimer.

Astfel, cercetătorii au afirmat că reducerea consumului de alimente prăjite ar putea împiedica apariţia acestei afecţiuni de temut şi chiar ar putea contribui la recuperarea memoriei afectate de Alzheimer, în condiţiile în care medicamentele curente au aplicabilitate limitată.

Oamenii de ştiinţă americani au studiat îndeaproape produşii finali de glicare avansată (AGE), care se formează când grăsimile, proteinele şi zahărul sunt tratate termic la temperaturi înalte – aceşti produşi fiind regăsiţi în niveluri înalte în şuncă, pizza, cârnaţi şi burgeri.

Alimentele prăjite, dar şi cele preparate pe grătar, sunt dăunătoare în această privinţă, spre deosebire de alimentele preparate prin fierbere.

Cercetătorii au urmărit evoluţia unui grup de cobai hrăniţi cu alimente ce conţineau niveluri de AGE comparabile cu cele regăsite în dieta obişnuită în societatea occidentală. În paralel, cercetătorii au urmărit un grup hrănit cu alimente ce conţineau doar jumătate din aceşti compuşi.

Aportul de calorii era acelaşi, însă doar cobaii ce aveau o dietă bogată în AGE aveau probleme de memorie, învăţare şi coordonare, pe măsură ce înaintau în vârstă.

Cobaii respectivi produceau, de asemenea, mai puţine proteine antiîmbătrânire, iar creierul lor conţinea beta-amiloizi, proteine considerate markeri ai maladiei Alzheimer.

Rezultatele experimentelor pe oameni au fost la fel de surprinzătoare. Testele efectuate asupra unui grup de persoane în vârstă, sănătoase, au arătat că doar persoanele cu niveluri crescute de AGE în alimentaţie aveau pierderi de memorie mai accentuate în lunile ulterioare efectuării studiului.

Deşi este nevoie de studii suplimentare, cercetătorii afirmă că renunţarea la alimentele prăjite, dar şi la alimentele procesate şi la produsele de patiserie, ar putea contribui la îmbunătăţirea performanţelor mentale şi ar putea „combate epidemia” de Alzheimer.

Studiul a fost publicat în PNAS.

Surse: Mediafax, BBC News, Daily Mail