Home » D:News » Descoperire uimitoare despre Titan. Ce au observat astronomii pe una din mările acestui satelit natural

Publicat: 18.03.2014
Satelitul natural al planetei Saturn, Titan, este singurul corp ceresc din sistemul nostru solar care are mări şi oceane pe suprafaţa sa. În acest caz, nu este vorba de apă, ci de gaz metan lichefiat.

Până acum, oamenii de ştiinţă credeau că aceste lacuri, mări şi oceane de metan sunt foarte calme. Unii astronomi susţin însă că aici au fost observate valuri, după cum sugerează o descoperire recentă.

În 2012 şi 2013, sonda spaţială Cassini a fotografiat pe Titan reflexii ale luminii solare într-una din mările de metan, botezată Punga Mare.

Potrivit lui Jason Barnes, de la Universitatea din Idaho, imaginile pot fi dovada că există mici valuri pe aceste mări, probabil valuri nu mai înalte de 2 cm. Descoperirea lui a fost prezentată în cadrul unei conferinţe de specialitate la Moscova.

Deocamdată ipoteza lui Jason nu a fost demonstrată. Este posibil ca sonda spaţială să fi surprins o zonă de uscat umedă, care reflectă lumina solară.

Cercetătorii care susţin noua teorie cred că pe viitor vor fi observate şi mai multe valuri pe Titan, pentru că vânturile din emisfera nordică se vor înteţi.

Jason Barnes nu este însă convins că Punga Mare va mai putea fi fotografiată de sonda Cassini din poziţia care ar trebui. Sonda îşi va încheia misiunea în anul 2017, când se va prăbuşi pe Saturn.

Titan este unul din sateliţii naturali ai planetei Saturn. Pe suprafaţa sa au fost observate multe lacuri şi mări care conţin metan, etan şi hidrocarburi. Aici au loc şi ploi, iar evaporarea lichidelor duce la formarea unei clime specifice.

NASA a intenţionat să trimită pe Titan o sondă care să plutească pe suprafaţa unui lac de aici, dar propunerea a fost respinsă, în favoarea unei noi misiuni pe planeta Marte.

Sursa: Nature