Prima pagină D:News

Cercetătorii au descoperit în China cea mai veche specie de insectă-frunză, care a trăit acum 126 de milioane de ani

Redactia Descopera.ro | 03.24.2014 | ● Vizualizări: 306
O reconstituire a insectelor-frunză Cretophasmomima melanogramma şi a unui rozător preistoric într-o plantă Membranifolia admirabilis     (Credit: Wang M et al.) + zoom

Fosila unei insecte-frunză, de acum 126 de milioane de ani, al cărei aspect imita plantele din habitatul în care trăia, pentru a ţine la distanţă prădătorii, a fost descoperită de o echipă internaţională de cercetători.

O serie de specii de insecte, denumite insectele-frunză sau insectele-băţ, din genul Phasmatodea, au capacitatea de a imita la perfecţie mediul în care trăiesc - frunzele, crengile şi chiar scoarţa de copac - pentru a se camufla în habitatul lor natural, astfel încât să nu poată fi recunoscute de păsări şi de alţi prădători.

Insecta, denumită Cretophasmomima melanogramma, este cea mai veche specie de insectă-frunză cunoscută până acum şi a fost descoperită în provincia Liaoning din nord-estul Chinei, situată în platoul stâncos Jehol. În acelaşi loc au fost descoperite şi fosile ale unor păsări preistorice şi dinozauri cu pene.

Cercetătorii au observat că insecta avea o asemănare incredibilă cu frunza unei plante din acea perioadă, care este înrudită cu arborele Ginkgo din zilele noastre.

Insecta a ajuns să imite aspectul acestor frunze - chiar şi culoarea verde - în urma unui îndelungat proces de evoluţie, ascunzându-se printre frunzele copacilor pentru a se apăra de prădători. Se estimează că aceste insecte aveau o lungime de 55 de milimetri, iar masculii aveau dimensiuni mai reduse.

"Cretophasmomima melanogramma este unul dintre cei mai importanţi strămoşi ai insectelor-frunză din zilele noastre", a afirmat paleontologul Olivier Béthoux de la Muzeul naţional de istorie naturală din Paris, care a făcut parte din echipa de cercetători.

Descoperirea a fost publicată în revista online PLOS ONE.

Cretophasmomima melanogramma a trăit în Cretacic, ultima dintre cele trei perioade ale Erei Mezozoice, cunoscută şi sub denumirea de Epoca dinozaurilor.

Surse: Mediafax, ReutersSci News