Home » D:News » Pământul a fost la un pas de dezastru. Planeta noastră putea fi lovită cu forţa unui miliard de bombe cu hidrogen

Publicat: 24.03.2014
În vara anului 2012, Pământul a fost la un pas de a fi lovit de una din cele mai mari ejecţii de masă coronală din istorie. Particulele au fost purtate de vântul solar spre orbita Terrei cu o viteză de peste 2.000 de kilometri pe secundă.

Două explozii solare uriaşe au eliberat atunci o cantitate de energie echivalentă unui miliard de bombe cu hidrogen.

Cele două ejecţii de masă coronală simultane au avut loc pe 23 iulie 2012. Din fericire, aceste particule au intersectat orbita Terrei când planeta noastră se afla în cealaltă parte a Soarelui, o diferenţă de 9 zile ferindu-ne de un potenţial dezastru.

O asemenea superfurtună solară, care are loc destul de rar, ar avea efecte catastrofale asupra societăţii noastre, care depinde foarte mult de tehnologii moderne şi electricitate.

Pagubele ar fi fost de mii de miliarde de dolari, iar societatea şi-ar fi revenit din acest şoc abia după 4-10 zni, spune Ying Liu, fizician la National Space Science Center din Beijing.

Compania de asigurari Lloyd a realizat anul trecut un studiu, ca să estimaze pagubele în cazul în care această furtună magnetică ar fi lovit Terra. Experţii vorbesc de 2,6 mii de miliarde de dolari pagubă doar pentru America De Nord.

O furtună magnetică mai mică a lovit în 1989 Canada, ducând la 15 pene de curent simultane, care au lăsat fără electricitate 6 milioane de oameni timp de 9 ore.

Cercetarea la care a luat parte Liu şi fizicienii de la Universitatea din California a fost publicată pe 18 martie în revista Nature Communications.

În prezent, când sunt detectate furtuni solare, angajaţii de la centralele electrice au la dispoziţie doar 30-45 de minute ca să se pregătească.

Sursa: IEEE Spectrum