Home » D:News » Fenomen bizar: ce sunt straniile „meduze celeste” luminoase care apar uneori în timpul furtunilor? (FOTO)

Publicat: 12.05.2014
Descărcările electrice cu o formă ce aminteşte de meduze şi care apar uneori în timpul furtunilor i-au derutat multă vreme pe oamenii de ştiinţă. Acum, un nou studiu dă o explicaţie modului în care iau naştere aceste bizare apariţii.

Aceste descărcări, numite de cercetători „sprites”, apar ca urmare a neregularităţilor plasmei (particule de gaz încărcate electric) în ionosferă, stratul de deasupra atmosferei, la 60-90 km deasupra suprafeţei Pământului, arată studiul, publicat în Nature Communications.

Adesea sunt de culoare roşie – „red sprites” – şi au o formă ce aminteşte de o meduză, cu o parte superioară mai largă, din care coboară dâre ca nişte „tentacule”.

Dar nu în cazul oricărei furtuni pot fi observate asemenea descărcări; autorii au analizat înregistrări video ale acestor red sprites, încercând să determine condiţiile în care se formează ele.

Analiza arată că dârele luminoase îndreptate în jos („tentaculele meduzei”) se deplasează cu viteză  mult mai mare decât cea cu care se extinde orizontal descărcarea.

Cu ajutorul unui model matematic bidimensional, cercetătorii au recreat condiţiile în care se formează descărcările red sprites, arătând că ele iau naştere în condiţiile existenţei unor  neregularităţi ale plasmei. Nu se ştie încă precis ce anume ar provoca aceste neregularităţi în structura plasmei; o posibilă explicaţie ar fi meteoriţii.

Studiul acestor fenomene din ionosferă ar putea fi util pentru a înţelege modul în care ele afectează comunicaţiile radio.