Home » D:News » Oamenii de ştiinţă au reuşit teleportarea. Experimentul care îl contrazice pe Einstein

Publicat: 30.05.2014
Cercetătorii de la Institutul de Nanoştiinţă Kavli din cadrul Universităţii de Tehnologie din Delft, Olanda, anunţă reuşita unui experiment care părea imposibil. Ei au teleportat atomi pe o distanţă de 3 metri.

Această performanţă incredibilă sugerează că pe viitor chiar şi obiectele mari ar putea fi fi teleportate, inclusiv oamenii.

Aşa cum precizează profesorul Ronald Hanson, coordonatorul experimentului, oamenii sunt doar „o colecţie de atomi dispuşi într-un anumit mod”.

Savantul precizează că deşi acum teleportarea umană este improbabilă, nu este ceva imposibil, pentru că nu contrazice nicio lege a fizicii.

Echipa coordonată de Hanson a reuşit pentru prima dată să teleporteze cuantic, cu o acurateţe de 100%, informaţia codificată în particule sub-atomice, pe o distanţă de 3 metri.

Cercetătorii au folosit trei particule entanglate, un atom de nitrogen şi doi electroni, cu ajutorul cărora au teleportat informaţia.

Reuşita cercetătorilor este un pas înainte şi pentru inventarea unor computere cuantice ultra-rapide şi a internetului de mare viteză, care va fi mult mai performant decât orice există în prezent.

Teleportarea cuantică, diferită de scenele prezentate în filmele science-fiction, se bazează pe principiul entanglării particulelor (cuplare cuantică, n.r.), fenomen care fusese respins de Albert Einstein, care îl considera imposibil. Cu toate acestea, entanglarea a fost demonstrată ulterior ca fiind un fenomen real.

Acest tip de teleportare poate fi utilă şi pentru securizarea informaţiei. Astfel, datele pot fi teleportate între două puncte şi astfel vor fi imposibil de interceptat.

Un alt experiment şi mai ambiţios, care presupune teleportarea informaţiei între două clădiri,  pe o distanţă de 1.300 de metri, este programat pentru luna iulie.

Experimentul a fost publicat în revista online Science.

Teleportarea cuantică a mai fost încercată şi anterior, de diferite echipe de fizicieni. În anul 2009, experţii de la Universitatea din Maryland au făcut acest experiment, dar numai o încercare din 100 de milioane a avut atunci succes.

Surse: Daily Mail, Cnet