Home » D:News » Ce au descoperit specialiştii în cuiburile artificiale amplasate la Cluj? Cel mai sfios animal din România, printre surprize (FOTO)

Publicat: 16.06.2014
Cuiburile artificiale amplasate la Cluj de Societatea Ornitologică Română (SOR) au fost ocupate de piţigoi, grauri şi alte păsări, dar şi de o specie de mamifer, una dintre cele mai sfioase din România, pârşul cu coadă stufoasă, animalele având şi pui.

SOR implementează, din martie anul acesta până în martie 2016, un proiect ce vizează creşterea numărului de specii de păsări din Cluj, prin amplasarea de cuiburi artificiale, dar şi de hrănitori în parcurile oraşului şi în pădurile şi livezile din apropiere, cu finanţare din partea Spaţiului Economic European (SEE).

În această perioadă, experţii SOR verifică aceste cuiburi şi observă de aproape puii de păsări cu puf de curând ieşiţi din ou, sau chiar ouă încă nedeschise. Ei au întâlnit inclusiv situaţii în care cuiburi relativ micuţe sunt ocupate şi de 12 – 15 pui de piţigoi, sau pe de altă parte graurii care umplu tot interiorul cuibului artificial cu material de cuib şi depun doar patru – cinci ouă, asigurând astfel siguranţa ouălor şi a puilor.

Din cele 434 de cuiburi verificate până acum au fost ocupate 202. În unele păduri procentajul de ocupare este mai mare de 80%, dar din păcate acest număr este mult mai mic în parcurile oraşului.

Printre speciile ocupante se numără piţigoiul mare, piţigoiul albastru, piţigoiul de brădet, dar şi ţicleanul sau graurul. Pe lângă păsări, cuiburile au fost ocupate şi de alte specii interesante, ca de exemplu pârşul cu coada stufoasă, una din cele mai sfioase specii de mamifer din România, care are şi el pui.

Din păcate, unele cuiburi au fost deteriorate, pierzându-şi funcţia de a asigura adăpost speciilor de păsări, care în perioada de reproducere îşi caută cuiburi în pădurile şi livezile din jurul oraşului, mai spune SOR.

Proiectul intitulat „Păsările Clujului: creşterea diversităţii speciilor prin colaborare între ornitologi, experţi silvici si publicul larg” este finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul programului Fondului ONG în România, componenta Dezvoltare Durabilă, cu suma de 74.432 de euro.

Potrivit SOR, prin acest proiect, în numai doi ani de zile, Clujul va deveni „cel mai prietenos oraş din România pentru păsările sălbatice”.

Unul dintre obiectivele principale ale proiectului este mărirea numărului şi a diversităţii speciilor de păsări care cuibăresc sau iernează în Cluj. Pentru a atinge acest obiectiv, vor fi amplasate cu ajutorul voluntarilor şi al membrilor SOR nu mai puţin de 1.360 de cuiburi artificiale, marea majoritate în pădurile şi livezile din jurul oraşului, dar şi în parcurile din oraş. Tot în parcuri vor fi amplasate hrănitori pentru păsări, iar SOR va atrage şi implica în proiect şi instituţiile de învăţământ, pentru ca elevii şi studenţii să se ocupe de realimentarea cu seminţe a hrănitorilor.

Un al doilea mare obiectiv al proiectului este informarea publicului larg cu privire la importanţa biodiversităţii. Pentru a-l atinge, SOR va organiza mai multe evenimente specifice, de la ieşiri în pădurile din apropierea Clujului, la ateliere susţinute de meşteşugari care vor arăta participanţilor cum pot fi create simplu şi uşor cuiburi şi hrănitori.

Pentru că păsările insectivore sunt un mijloc de combatere biologică a dăunătorilor din livezi şi din păduri, ele reprezintă o reală alternativă la folosirea pesticidelor. Unul din obiectivele proiectului devine, aşadar, creşterea diversităţii şi a abundenţei speciilor de păsări din habitatele forestiere. Pentru a atinge acest obiectiv, una dintre acţiuni este stabilirea unui parteneriat de colaborare pe termen lung între SOR şi Ocolul Silvic Cluj.

Surse: Mediafax, SOR / Foto: Societatea Ornitologică Română

Japonia, cu un pas mai aproape de deversarea apei radioactive de la Fukushima în Pacific
Big Ben, aproape finalizat după o restaurare de 80 de milioane de lire sterline
Un moment crucial în istoria omenirii. Când am putea deveni o specie interplanetară?
Marlene Dietrich, actrița de origine germană care putea să frângă inima oricui
Marius Tucă Show începe marți, 24 mai, de la ora 20.00, live pe gandul.ro
Vulcanii antici, sursă de apă pentru astronauți pe Lună? Indicii cruciale pentru viitoarele baze lunare
Oamenii de știință au reușit să readucă la viață ochii umani aflați pe moarte
Specii de delfini necunoscute până acum, vechi de 20 de milioane de ani, au fost descoperite în Elveția
Mayașii își împodobeau dinții cu nestemate, iar practica antică avea o semnificație aparte
Peste 90% din suprafața studiată în acest an în Marea Barieră de Corali a albit
O nouă generație de nanoboți ucide bacteriile dentare folosind căldură. De ce e nevoie de ei?
De ce apare febra musculară și cum o putem combate?
Test de cultură generală. Există vreun continent în lume fără deșert?
Lentilele de contact inteligente ar putea trata o cauză principală a orbirii
Excrementele antice dezvăluie detalii despre cei care au construit Stonehenge
Un semnal misterios dintr-un sistem stelar locuibil, dovada că nu suntem singuri în Univers?
Sănătatea oceanelor poate fi acum monitorizată mai ușor. Iată cum!
Încălzirea globală are o șansă din două de a depăși un prag critic. Ce spun specialiștii?