Home » D:News » Excremente vechi de 50.000 de ani schimbă ceea ce se ştia până acum despre omul de Neanderthal

Publicat: 27.06.2014
Omul de Neanderthal, verişorul preistoric al omului modern, nu era exclusiv carnivor, întrucât consuma şi plante, precum tuberculi, şi fructe cu coajă, a dezvăluit analiza unor excremente pietrificate şi vechi de 50.000 de ani.

Cercetătorii, al căror studiu a apărut în revista americană PLOS ONE, au analizat urmele de coprostanol digerat, versiunea animală a colesterolului, şi de fitosterol, un compus al uleiurilor vegetale, din resturile de excremente găsite în sedimentele dintr-un sit neanderthalian, El Salt, aflat în sudul Spaniei.

Deşi toate eşantioanele, analizate într-un laborator de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) din Boston, conţineau coprostanol, semnătura chimică a consumului de carne, două prezentau şi urme de fitosterol din plante. Aceste substanţe marchează primele indicii directe ale faptului că neanderthalienii ar fi putut fi omnivori, ca şi omul modern, a explicat Ainara Sistiaga, cercetătoare la Universitatea La Laguna din Spania, coordonatoarea studiului.

Până la acest studiu, oamenii de ştiinţă nu au putut să reconstituie regimul alimentar al neanderthalienilor. Cele mai multe dintre indicii, precum acelea descoperite cu ajutorul analizei izotopilor de azot şi de carbon din fragmente osoase, nu au permis formularea unei concluzii clare.

Alte studii au identificat de asemenea microfosile de materiale vegetale rămase între dinţii neanderthalienilor, determinându-i pe cercetători să creadă că aceştia recoltau şi preparau o varietate de plante pentru a le consuma pe lângă carnea animalelor pe care le vânau.

Însă neanderthalienii se foloseau destul de mult de dinţii lor ca de un instrument, muşcând şi din vegetale, pentru a le secţiona, însă nu neapărat pentru a le mânca, a explicat Ainara Sistiaga.

În schimb, rezultatele analizei acelor excremente indică faptul că neanderthalienii consumau cu regularitate cantităţi semnificative de plante, precum tuberculi, fructe de pădure şi fructe cu coajă.

Dieta a fost sugerată drept unul din motivele pentru care omul de Neanderthal a dispărut acum 30-40.000 de ani. Explicaţia susţinea că aceştia, fiind carnivori, au dispărut pentru că Homo sapiens s-a dovedit mai adaptabil. „Devine evident că această perspectivă trebuie să se schimbe”, spune Dr. Stephen Buckley de la Universitate York.

„Credem că neanderthalienii mâncau probabil ceea ce găseau în funcţie de anotimp şi de climat”, a concluzionat cercetătoarea spaniolă.

Surse: Mediafax, BBC News