Home » D:News » Excrementele de pisică ar putea fi sursa unui leac al cancerului? Oamenii de ştiinţă au făcut o descoperire promiţătoare

Autor: Mihaela Stanescu 07.25.2014
Toxoplasma, un parazit unicelular care infectează pisicile şi se găseşte în excrementele acestora, ar putea sta la originea unui nou tratament împotriva cancerului, deoarece declanşează o reacţie imunitară care ar putea ajuta organismul uman să distrugă celulele canceroase, arată un studiu recent.

Toxoplasma gondii  este frecvent întâlnită la pisici, dar poate infecta şi alte animale, precum şi omul. De fapt, infecţiile cu Toxoplasma sunt destul de comune la oameni, dar prea puţini prezintă simptome evidente, deoarece  în majoritatea cazurilor sistemul imunitar atacă, la rândul său, parazitul şi îl împiedică să se înmulţească excesiv şi să producă tulburări grave.

Acum, cercetătorii intenţionează să utilizeze acest răspuns imun declanşat de parazit, îndreptându-l împotriva tumorilor.

Deşi nu este singurul microorganism pe care oamenii de ştiinţă îl studiază ca potenţial tratament contra cancerului,  Toxooplasma are unele însuşiri aparte: printre altele, stimulează exact acel  tip de răspuns imunitar de care e nevoie pentru a elimina celulele canceroase, spune David J. Bzik, profesor de microbiologie şi immunologie la Dartmouth College, SUA.

Parazitul manipulează răspunsul imun al gazdei, asfel încât să nu-şi omoare gazda şi nici să nu-i permită să desfăşoare o reacţie imunitară care să-l distrugă.

Folosind un parazit Toxoplasma modificat genetic, cercetătorii au tratat şoareci care aveau cancer ovarian şi alţii care aveau melanom malign (cea mai agresivă formă de cancer al pielii). Tratamentul a dus la micşorarea tumorilor şi a mărit şansele de supravieţuire ale şoarecilor.

În cazul unei infecţii cu T. gondii, sistemul imunitar al animalelor (şi al omului) răspunde prin formarea unui tip specific de celule, numite CD8+ T, care sunt capabile, de asemenea, să distrugă celulele tumorale. Însă, în cazul cancerelor, dezvoltarea tumorii blochează generarea celuleleor CD8+ T.

Toxoplasma utilizată în studiile pe şoareci poate stimula răspunsul imun caracterizat prin producerea de celule CD8+ T; în acelaşi timp, nu poate duce la îmbolnăvirea organismului, deoarece, spun cercetătorii, a fost modificată  genetic astfe încât să nu se poată reproduce în organismul animal.

Aceste rezultate preliminare sunt promiţătoare, dar mai sunt încă necesare multe cercetări pentru a înţelege pe deplin mecanismul interacţiunii dintre T. gondii, sistemul imunitar şi celulele canceroase şi pentru a crea, pe baza lor, un tratament eficace împotriva cancerului.

Un monolit misterios, descoperit în deșertul din SUA: „Cel mai bizar lucru” pe care l-am văzut vreodată