Home » D:News » Capsula spaţială Dragon, construită de SpaceX, s-a conectat cu succes la Staţia Spaţială Internaţională

09.24.2014
Capsula spaţială Dragon, fără echipaj uman, construită de compania americană SpaceX, s-a conectat cu succes marţi la Staţia Spaţială Internaţională (ISS), în cadrul celei de-a patra misiuni de aprovizionare a avanpostului orbital, a anunţat NASA, citată de AFP.

Capsula Dragon a fost prinsă la ora 10.52 GMT cu braţul telescopic al staţiei, ce are o lungime de 17,6 metri, manevrat din interior de doi dintre membrii echipajului – germanul Alexander Gerst, de la Agenţia Spaţială Europeană (ESA), asistat de americanul Reid Wiseman – în vederea conectării la modulul Harmony.

„Avem un nou vehicul la bordul Staţiei”, a declarat Alexander Gerst la puţin timp după această manevră reuşită, transmisă în direct de postul de televiziune al NASA.

Capsula Dragon a fost lansată duminică dimineaţă de la baza Cape Canaveral din Florida, după o amânare de 24 de ore din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile.

Dragon transportă 2,5 tone de alimente, materiale pentru cercetări ştiinţifice, inclusiv 20 de şoareci, dar şi un difuziometru, care va permite staţiei să măsoare viteza şi direcţia vânturilor de la suprafaţa oceanelor.

Capsula va livra pe staţie şi noi echipamente biomedicale care vor uşura studiile prelungite de biologie asupra rozătoarelor în condiţii de microgravitaţie, dar şi o mică plantă cu flori din familia verzei. Cercetătorii vor putea astfel să studieze creşterea şi adaptarea vegetaţiei în spaţiu.

De asemenea, Dragon transportă mai multe echipamente pentru testele în microgravitaţie, inclusiv o imprimantă 3D.

Revenirea capsulei pe Terra este programată pentru jumătatea lunii octombrie. Dragon va readuce la sol o încărcătură de 1,5 tone, inclusiv materialele rezultate din experimentele ştiinţifice.

Dragon este în prezent singurul vehicul spaţial american capabil să aducă pe Terra o încărcătură de pe ISS. După intrarea în atmosferă, capsula Dragon, frânată de trei paraşute uriaşe, va ameriza în Oceanul Pacific, în largul coastelor Mexicului.

Precedenta misiune de reaprovizionare a ISS realizată cu ajutorul capsulei Dragon a avut loc în luna aprilie.

Aceasta este cea de-a cincea „vizită” pe care Dragon o face avanpostului orbital. Capsula americană a fost primul vehicul spaţial privat care s-a conectat la ISS în 2012 în cadrul unui zbor demonstrativ.

După ultimul zbor al navetelor spaţiale americane în iulie 2011, NASA depinde exclusiv de capsulele ruseşti Soyuz pentru a-şi transporta astronauţii la bordul ISS.

Roscosmos a devenit singura agenţie spaţială care este capabilă, graţie lansatoarelor şi capsulelor Soyuz, să trimită astronauţi pe ISS şi să îi readucă apoi pe Terra. Roscosmos facturează NASA cu peste 70 milioane de dolari pentru fiecare astronaut trimis pe staţie.

În baza unui contract de 1,6 miliarde de dolari încheiat cu NASA, compania SpaceX trebuie să efectueze în total 12 misiuni de aprovizionare a ISS, la bordul căreia transportă alimente, apă, materiale pentru experimente ştiinţifice şi diverse echipamente. Trei dintre aceste misiuni au fost deja executate cu succes.

NASA a încheiat un contract de reaprovizionare, în valoare de 1,9 miliarde de dolari, şi cu Orbital Sciences Corporation, a cărei capsulă Cygnus a efectuat primul ei zbor de reaprovizionare a ISS pe 12 ianuarie 2014.

Spre deosebire de Dragon, Cygnus nu poate să revină pe Terra şi se autodistruge la intrarea în atmosfera terestră.

Recent, NASA a încheiat un contract de 6,8 miliarde de dolari, din care 4,2 miliarde pentru Boeing, care va dezvolta o nouă capsulă spaţială, CST-100, şi 2,6 miliarde de dolari pentru SpaceX, care va produce capsula Dragon V2. Primele zboruri pentru aceste vehicule spaţiale de şapte locuri sunt prevăzute pentru anul 2017.

ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotaţie completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri pe oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spaţiu locuibil echivalent cu cel dintr-un avion Boeing 747.

Joi, 25 septembrie, o capsulă Soyuz ce va fi lansată de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan îi va transporta pe cei trei membri ai misiunii 41/42 pe ISS: astronautul american Barry Wilmore şi cosmonauţii ruşi Alexander Samokuţiaev şi Elena Serova. Ei vor ajunge la bordul staţiei vineri şi se vor alătura celorlalţi trei astronauţi aflaţi pe ISS.

Cum a ajuns Rusia să dețină mai mult aur decât dolari în rezervele naţionale
Cel mai grandios canion din Sistemul Solar, dezvăluit de noi imagini uimitoare. Cum se compară cu Marele Canion al nostru
Ce sunt anti-nutrienții și de ce ar trebui incluși în orice dietă echilibrată
Un experiment arată ce se poate întâmpla dacă strănuți cu ochii deschiși
Când au purtat oamenii haine pentru prima dată?
NASA pregătește lansarea celei mai puternice rachete din istorie