Home » D:News » Ce sunt aceste bizare sfere din deşert? Geologii spun că formaţiuni similare există şi pe Marte (FOTO)

Descopera 09.26.2014
Drumeţii care trec prin Navajo Sandstone din Utah întâlnesc un peisaj ciudat. Pietre rotunde, ca nişte sfere, se întind pe hectare întregi.

Aceste sfere de culoarea ciocolatei sunt bucăţi de gresie, acoperite la suprafaţă de un strat dur de oxid de fier.

Mult timp, aceste roci au fost un mister. Geologii au început să le analizeze mai atent după ce au descoperit formaţiuni similare pe Marte, care sugerau că în această zonă a existat cândva apă.

Cercetări recente au arătat că pietrele au o vechime de doar 25 de milioane de ani, în timp ce Navajo Sandstone datează de acum 190 de milioane de ani.

Mai mult, alte roci similare, împrăştiate pe pantele de gresie ale Grand Staircase-Escalante National Monument, au o vechime de doar 2-5 milioane de ani.

Cele mai recente roci sunt cele de pe Platoul Paria din Arizona, care au doar 300.000 de ani, precizează cercetătorii, care au publicat un studiu în Geological Society of America Bulletin.

Aceste pietre au fost mutate de apă, de curenţi, iar acest fenomen poate fi întâlnit şi pe alte planete, crede Marjorie Chan, geolog la Universitatea Utah din Salt Lake City.

Modul în care s-au format aceste sfere poate fi aflat prin analizarea învelişului de oxid de fier, care conţine urme de uraniu şi toriu radioactiv.

Reacţiile chimice au dus la fuzionarea fierului şi gresiei, dar unii cercetători cred că anumiţi microbi ar fi stimulat acest proces. Dacă este adevărat şi un fenomen similar a avut loc pe Marte, atunci poate fi dovada că în trecut pe această planetă au existat forme de viaţă.

Aspectul bizar al sferelor a dat naştere la multe legende despre zâne, meteoriţi sau ouă de dinozauri, dar adevărul este foarte simplu: apa care a curs printre rocile sedimentare a lăsat în urmă minerale care au sudat bucăţi de nisip, lut şi alte particule. Tot astfel se pot forma şi alte modele bizare: discuri, farfurii, tuburi.

58% din decesele la pacienții Covid din România au fost înregistrate la bărbați