Home » D:News » „Pastile” cu materie fecală? La ce foloseşte acest tratament radical?

„Pastile” cu materie fecală? La ce foloseşte acest tratament radical?

Mihaela Stanescu 10.13.2014
Capsulele conţinănd materie fecală congelată ar putea ajuta la vindecarea diareei grave determinate de infecţiile intestinale cu Clostridium difficile, o bacterie foarte rezistentă la tratamentul cu antibiotice, arată un studiu recent.

În cadrul unui prim studiu clinic, la scară redusă, 20 de persoane au primit acest tratament, inspirat din rezultatele unor studii anterioare care arătaseră că „transplantul” de materii fecale ar putea ajuta la restabilirea echilibrului microbiomului intestinal (ansamblul microoganismelor care trăiesc în intestin).

C. difficile este o bacterie care trăieşte în mod obişnuit în intestinul uman, în echilibru cu populaţiile altor bacterii, fără a se înmulţi excesiv în condiţii normale.

Dar tratementele cu antibiotice pot distruge unele dintre bacteriile concurente, astfel încât C. difficile, care este rezistentă la numeroase antibiotice, se dezvoltă excesiv şi produce cantităţi mari de toxine, determinând apariţia diareei severe şi putând duce chiar la deces.

Infecţiile cu C. difficile sunt greu de tratat, unii pacienţi nerăspunzând la niciun antibiotic. În aceste cazuri complicate, se poate dovedi util tratamentul cu materie fecală, care, aducând în intestin un ansamblu de specii de bacterii ce trăiesc în mod normal în acest mediu, ajută la repopularea intestinului cu o „floră bacteriană” echilibrată.

Studiul clinic a fost realizat de o echipă de cercetători din SUA şi Israel, care au tratat 20 de pacienţi ce sufereau de infecţii cronice cu C. difficile, dând fiecăruia 15 capsule cu materie fecală congelată (provenită de la voluntari sănătoşi, aleşi cu atenţie), timp de 2 zile consecutiv.

La 14 din cele 20 de persoane, simptomele au dispărut complet, fără recidive în următoarele 2 luni.

După o altă rundă de tratament, doar 2 pacienţi mai prezentau episoade de diaree. Rezultatele au fost publicate în Journal of the American Medical Association.

Rezultatele studiului sunt promiţătoare, iar sub această formă tratamentul este uşor de administrat.

Cercetătorii au avertizat însă populaţia să nu încerce să realizeze acasă asemenea tratamente, folosind materie fecală de la rude sau prieteni, deoarece asemenea încercări pot fi periculoase.

Tratamentul trebuie făcut sub supraveghere medicală, folosind materie fecală provenită de la persoane sănătoase, cărora li s-au făcut investigaţiile medicale necesare.