Home » D:News » Medicamente contra HIV/SIDA ar putea trata o boală de ochi ce provoacă orbirea

Medicamente contra HIV/SIDA ar putea trata o boală de ochi ce provoacă orbirea

Publicat: 23.11.2014
Medicamente contra HIV/SIDA ar putea trata o boală de ochi ce provoacă orbirea
Un tip de medicamente folosit de treizeci de ani de persoanele infectate cu HIV, care provoacă SIDA, ar putea fi eficient în tratarea degenerării maculare, una dintre principalele cauze ale orbirii în rândul persoanelor în vârstă, potrivit unui studiu recent, informează Reuters.

Medicamentele anti-HIV din clasa inhibitorilor nucleozidici ai revers-transcriptazei (NRTI), printre care se numără şi AZT, alături de alte trei substanţe medicamentoase, au blocat instalarea degenerării maculare în cazul şoarecilor şi au oferit rezultate promiţătoare în cadrul unor experimente efectuate în laborator pe celule din retina umană, au anunţat, joi, cercetătorii americani.

În cazul persoanelor infectate cu HIV, medicamentele NRTI blochează o enzimă pe care virusul o foloseşte pentru a se copia. Noul studiu arată că substanţele blochează, de asemenea, activitatea unei căi naturale responsabile de activarea proceselor inflamatorii din corp.

Această a doua calitate, nerecunoscută în trecut, a medicamentelor din clasa NRTI le face promiţătoare în ceea ce priveşte tratarea degenerării maculare, dar şi în cazul efectelor adverse apărute după un transplant de celule suşă sau măduvă osoasă, potrivit cercetătorilor.

Oftalmologul Jayakrishna Ambati, de la Universitatea Kentucky, care a condus cercetarea publicată în revista Science, a spus că degenerarea maculară afectează circa 50 de milioane de oameni la nivel mondial.

„Având în vedere rata de îmbătrânire a populaţiei, se crede că aproximativ 200 de milioane de oameni vor fi afectaţi de degenerarea maculară până în anul 2020. De aceea, este foarte important să avem tratamente îmbunătăţite pentru această maladie, care pare să atingă proporţiile unei epidemii”, a declarat Ambati.

Degenerarea maculară duce la moartea celulor din zona centrală a retinei, care permite vederea în detalii foarte fine.

Boala cronică are două forme, „uscată” şi „umedă”. În prezent, există o serie de tratamente pentru varianta „umedă” a bolii, dar doar o treime dintre pacienţi îşi redobândesc vederea la un nivel îmbucurător. Pentru forma „uscată” nu există tratamente, aceasta fiind şi cea mai răspândită formă a degenerării maculare.

Degenerarea maculară „umedă” apare când se dezvoltă vase de sânge anormale în spatele retinei şi apar scurgeri de fluide şi sânge. Varianta „uscată” apare când celulele retinei se distrug.

Potrivit studiului, medicamentele NRTI blochează o serie de proteine care pot omorî celulele retinei, ceea ce a dus la păstrarea vederii în cazul şoarecilor asupra cărora au fost efectuate testele.

Testele clinice pe oameni sunt programate pentru următoarele luni, iar în circa trei ani se va putea şti dacă medicamentele sunt eficiente în tratarea degenerării maculare în cazul pacienţilor umani.

Medicamentele din clasa NRTI sunt ieftine şi sunt deja aprobate pentru uz uman, având un istoric pozitiv privind efectele secundare nedorite, ceea ce înseamnă că ar putea fi folosite cu uşurinţă şi în tratarea altor boli, potrivit lui Ambati.

Teatrul Național București, cultură la kilometrul zero al Capitalei (DOCUMENTAR)