Home » D:News » Ţiparul sud-american îşi curentează prada asemeni unui pistol cu impulsuri electrice (VIDEO)

Publicat: 06.12.2014
Ţiparii din bazinele fluviilor sud-americane Amazon şi Orinoco produc descărcări electrice de 600 de volţi, capabile să ucidă animale de talie mică şi să ameţească animale de mărimea unor cai, graţie unui mecanism de electroşocuri asemănător aceluia utilizat de pistolului cu impulsuri electrice.

„Acest lucru funcţionează exact ca un «Teaser»”, un pistol cu impulsuri electrice utilizat de poliţie, a explicat Kenneth Catania, profesor de biologie la Universitatea Vanderbilt, coordonatorul unui studiu publicat joi în revista americană Science, informează AFP.

Într-un acvariu, acest cercetător a filmat cu ajutorul unor camere video performante aceste anghile în acţiune, pentru a înţelege mai bine mecanimul descărcărilor electrice.

Un pistol cu impulsuri electrice produce 19 pulsaţii cu tensiune înaltă pe secundă. Anghila electrică produce 400 de astfel de pulsaţii pe secundă.

Ţiparul sud-american, un peşte de talie mare, care poate să ajungă la o lungime de 2,5 metri şi la o greutate de 20 de kilograme, emite astfel de descărcări electrice care electrocutează victima, provocându-i contracţii ale muşchilor, permiţându-i răpitorului să îşi controleze victimele de la distanţă.

„Este surprinzător, anghilele pot să îşi paralizeze prada complet în trei milisecunde”, a spus coordonatorul studiului. Însă acele contracţii nu durează foarte mult şi anghila trebuie să îşi înghită repede prada – peşti, cel mai adesea -, altfel „victimele” sale vor reuşi să scape fără vătămări grave.

Oamenii de ştiinţă au observat că ţiparii, care au o vedere slabă şi vânează în ape mâloase, produc o serie de unde electrice, la fel ca un radar, pentru a-şi detecta prada în întuneric.

Anghilele electrice, care în pofida numelui lor sunt mai apropiate de somn, au un organism format din electrocite, celule electrice derivate din ţesuturile musculare. Acestea sunt de fapt mici „baterii” biologice, existente doar la câteva specii de animale de pe Terra.

Ţiparii şi ceilalţi peşti electrici i-au intrigat pe oameni încă din Antichitate. Egiptenii utilizau peştii-torpilă în tratarea epilepsiei, iar Michael Faraday studia ţiparii pentru a înţelege mai bine natura electricităţii.

Anatomia acestor anghile l-a inspirat pe fizicianul italian Alessandro Volta să creeze prima baterie electrică din lume.

Cercetătorii de la Universitatea Wisconsin-Madison au anunţat în vara acestui an că au secvenţiat genomul ţiparului electric.

Telescopul Webb a observat un „inel Einstein” de la o gaură neagră monstruoasă
Arheologii din Azerbaidjan au scos la lumină o masă ritualică veche de 3.500 de ani
O nouă rețea neuronală ia decizii la fel ca un om
Revoluție în electronică: cercetătorii au anunțat o descoperire remarcabilă!
Cum implementează Germania sistemul de reciclare a ambalajelor