Home » D:News » Top 10 cele mai importante realizări din fizică în anul 2014

Top 10 cele mai importante realizări din fizică în anul 2014

Publicat: 15.12.2014
Plasarea unui robot pe o cometă, fuziunea nucleară cu laser şi o undă de tractare spaţială se regăsesc într-un Top 10 al celor mai importante realizări şi descoperiri din domeniul fizicii în 2014, alcătuit de o prestigioasă revistă ştiinţifică, informează bbc.com.

Plasarea robotului Philae pe cometa 67P/ Ciuriumov – Gherasimenko a fost desemnată cea mai semnificativă realizare a anului 2014 de editorii revistei Physics World.

Această reuşită ştiinţifică, realizată în cadrul misiunii spaţiale europene Rosetta, a fost salutată pentru „importanţa ei fundamentală pentru ştiinţele din domeniul spaţial”.

Robotul Philae s-a desprins de sonda spaţială Rosetta şi a coborât pe cometa 67P/ Ciuriumov – Gherasimenko pe 12 noiembrie, la capătul unei căderi libere în spaţiu care a durat şapte ore.

Potrivit revistei Physics World, celelalte nouă realizări majore din 2014 din domeniul fizicii sunt:

1. Iluminarea reţelei cosmice: În ianuarie, oamenii de ştiinţă au folosit radiaţia emisă de un quasar ca pe un fel de „lanternă cosmică” pentru a ilumina ramificaţiile ascunse de materie întunecată care se află sub Universul vizibil.

2. Particulele neutrino din Soare: În august, savanţii implicaţi în experimentul Borexino din Italia au detectat particule neutrino în reacţiile nucleare care alimentează nucleul Soarelui. Numărul de particule neutrino care au fost detectate a corespuns cu cel calculat de modelele teoretice, sugerând astfel faptul că oamenii de ştiinţă au înţeles corect ceea ce se întâmplă în interiorul Soarelui.

3. Fuziunea nucleară cu laser: În februarie, savanţii de la National Ignition Facility (NIF) din statul american California au făcut o descoperire revoluţionară în domeniul fuziunii autosustenabile, atunci când au reuşit să obţină mai multă energie în urma unor reacţii de fuziune decât energia depozitată în combustibilul utilizat de puternicul laser operat de NIF.

4. Unda de tractare acustică: În mai, savanţii au demonstrat că acest concept, în trecut rezervat exclusiv producţiilor ştiinţifico-fantastice, a devenit realitate – cel puţin în laborator. Fizicienii au construit un dispozitiv care poate să deplaseze obiecte, prin simpla „bombardare” a lor cu unde acustice. Aceste unde pot fi utilizate şi în scopuri medicale, precum deplasarea prin organism a unor dispozitive minuscule.

5. Supernove în laborator: În iunie, laboratorul Vulcan Laser Facility din comitatul britanic Oxfordshire a fost utilizat pentru a recrea explozii stelare în miniatură, oferind astfel cercetătorilor posibilitatea de a analiza unele dintre cele mai puternice şi cele mai greu de prevăzut evenimente din cosmos.

6. Magnetismul electronilor: Oamenii de ştiinţă din Israel au fost primii din lume care au reuşit să măsoare, în iunie, extrem de slaba interacţiune magnetică dintre doi electroni.

7. Fibre optice mai bune pentru imagini: În martie, savanţii americani au folosit un efect din fizică, denumit „Localizarea Anderson”, pentru a produce fibre optice mai bune în domeniul transmisiei de imagini.

8. Memoria holografică: În februarie, cercetătorii americani şi cei ruşi au construit un nou tip de dispozitiv cu memorie holografică, care este capabil să păstreze date sub forma unor „biţi magnetici”.

9. Compresia cuantică: Capacitatea de a comprima informaţia cuantică a fost demonstrată pentru prima dată în septembrie de fizicienii din Canada şi Japonia.

Physics World este o revistă editată de Institute of Physics, una dintre cele mai mari societăţi din lume din domeniul fizicii. Physics World este o publicaţie internaţională lunară care promovează toate ramurile fizicii, inclusiv fizica pură şi cea aplicată, în cercetare, industrie şi educaţie.